Tapaturmapäivän kohderyhmänä ovat työikäiset miehet | Ammattiliitto Pro

Tapaturmapäivän kohderyhmänä ovat työikäiset miehet

13.7.2018 klo 12:25

Tapaturmapäivän keskiössä ovat työikäiset miehet, joiden tapaturmakuolleisuusriski on huomattavasti naisia korkeampi. Huomiota tulisi kiinnittää ennen kaikkea asenteisiin sekä riskien arvioimiseen.

Pro Uutiset

Jo tämän vuoden toista Tapaturmapäivää vietetään tänään, 13.7.2018. Heinäkuun Tapaturmapäivän keskiössä ovat miehet, sillä tapaturmakuolleisuus on työikäisillä miehillä huomattavasti suurempaa kuin naisilla: jopa 80% työikäisistä tapaturmissa kuolleista henkilöistä on miehiä.

Tapaturmakuolleisuus on vähentynyt viimevuosina, mutta miesten tapaturmariski on pysynyt yhä korkeampana kuin naisten. Tapaturmista miltei 80% tapahtuu kotona ja vapaa-ajalla. Kotitapaturmista aiheutuneet vammat ovat tyypillisesti esimerkiksi ruhjeita, venähdyksiä, haavoja ja sijoiltaanmenoja.

Suuri osa tapaturmista olisi vältettävissä

Suuri osa tapaturmista olisi vältettävillä omilla valinnoilla, kikkailun vähentämisellä sekä riskien arvioimisella. Tapaturmapäivä pyrkiikin tänä vuonna toimillaan kannustamaan ihmisiä ennen kaikkea riskejä ennakoivaan ajatteluun. Tapaturmien yleisyyden sekä niiden seurauksien vaatimien resurssien johdosta ne ovat yksiä suurimmistä Suomen kansanterveydellisistä ongelmista. Tästä syystä myös vapaa-ajan turvallisuuteen tulisi kiinnittää huomiota.

Työelämässä asennemuutos turvallisemman ympäristön puolesta on ollut oikeansuuntainen, mutta myös työelämässä kannattaa keskittyä esimerkiksi univajeen aiheuttamiin ongelmiin tai työmatkaturvallisuuteen.

Heinäkuun Tapaturmapäivän materiaaleihin voi tutustua kokonaisuudessaan täällä.

Lue lisää tapaturmista sekä työturvallisuudesta:

Joka kolmas tapaturma työpaikalla johtuu liukastumisesta, kaatumisesta tai putoamisesta

Onko tapaturma etätyössä aina työtapaturma?