Tuotteita koronavirustestaukseen Turusta | Ammattiliitto Pro

Tuotteita koronavirustestaukseen Turusta

3.4.2020 klo 16:16

Turussa toimiva terveysteknologian yritys valmistaa koronavirustestauksessa tarvittavia erityislaitteita ja reagensseja. Materiaaleilla pystytään testaamaan 100 000 henkilöä viikossa. – Tämän mahdollistaa motivoitunut ja ammattitaitoinen henkilöstö, kertoo prolainen luottamusmies.

Pro Uutiset

Turussa toimiva terveysteknologian yritys PerkinElmer Wallac Oy on erikoistunut vastasyntyneiden ja raskausajan seulontatutkimustuotteisiin. Seulontatuotteiden lisäksi PerkinElmer valmistaa Turun yksikössä DNA:n ja RNA:n eristämiseen tarkoitettuja laitteita ja reagensseja. Maallikosta saattaisi vaikuttaa, että siirtymä koronavirustestauksessa tarvittaviin erityislaitteisiin ja reagensseihin, eli kemiallisiin aineisiin, olisi pitkä.

– Modifioinnilla ja komponenttimuutoksilla DNA:n ja RNA:n eristämisreagenssit käyvät myös koronavirustestaukseen. Turussa meillä on vuosikymmenten kokemus vastaavista diagnostiikkalaitteista ja reagensseista. Saimme tuotteet markkinoille muutamassa viikossa, kertoo kittipakkaamossa linjaesimiehenä työskentelevä prolainen luottamusmies Pirjo Rantio.

Reagenssit pakataan kitteihin, joilla pystytään eristämään potilaan näytteestä RNA ja DNA. Koronavirustestauksessa käytettävien kemiallisten aineiden lisäksi PerkinElmer Wallac valmistaa diagnostiikkalaitteita, joilla eristys tehdään. Pakatut kitit ja laitteet lähetetään sairaaloihin ja bioturvallisiin laboratorioihin odottamaan potilasnäytteitä. Pelkästään PerkinElmer Wallacin toimittamilla materiaaleilla voidaan testata 100 000 henkilöä joka viikko.

– Torstaina lähetimme ensimmäiset kitit Helsinkiin ja Kuopioon. Myös laitteita on lähtenyt Suomeen, kertoo Rantio.

Turun yksikkö rekrytoi ja panostaa

Koronavirusepidemian takia PerkinElmer on palkannut Turun tehtaalleen 30 uutta työntekijää instrumentti- ja kemiantuotantoon viimeisen parin-kolmen viikon aikana. Yritys työllistää Suomessa noin 550 henkilöä, joista noin 170 on toimihenkilöä. Koronavirustestaustuotteiden parissa työskentelee tällä hetkellä noin 50 henkilöä.

Viime vuonna testattiin 35 miljoonaa vastasyntynyttä 90 eri maassa

Koronavirustestaustuotteiden lisäksi yritys valmistaa samalla vastasyntyneiden sekä raskausajan seulontatutkimustuotteita. Aiemmin Turun yksikön tuotannosta yli 90 prosenttia meni vientiin, ja viime vuonna testattiin 35 miljoonaa vastasyntynyttä 90 eri maassa.

– Näiden tuotteiden valmistus ei tietenkään voi loppua. Tuotannossa ja pakkaamossa on kiire, mutta tässä tilanteessa meillä on myös valmius kahteen vuoroon. Meillä on uskoa, osaamista ja venymistä sekä kokemusta aikaisemminkin tiukoista paikoista. Henkilökunta on sitoutunutta ja ammattitaitoista, kehuu Rantio.

Henkilökunta ja yritys ovat varautuneet koronaan

Myös Turussa on varauduttu koronaan, ja kaikki, jotka töidensä puolesta pystyvät, ovat etätöissä. Hallituksen koronavirusohjeita on seurattu hyvin. Tuotannossa työskentelevät käyvät ruokailemassa porrastetusti, ja työpaikalla on lisätty siivousta ja käsienpesua. Tehdasvierailut ja työmatkat ovat toistaiseksi peruttu, ja kokoukset pidetään etänä.

– Tärkeää on, että kaikki pysyvät terveinä, summaa Rantio.