Työelämä 2020 -hanke haastaa työpaikat tunniksi luottamuksen äärelle | Ammattiliitto Pro

Työelämä 2020 -hanke haastaa työpaikat tunniksi luottamuksen äärelle

29.11.2018 klo 14:30

Työelämä 2020 on julkaissut yhdessä Työturvallisuuskeskuksen kanssa uuden verkkotyökalun, Luottamustunti. Se on suunniteltu työpaikoille työkaluksi oman työyhteisön luottamuksen kehittämiseen.

Pro Uutiset / Kuva: Työ- ja elinkeinoministeriö

Suomalaisten työelämätoimijoiden muodostama Työelämä 2020 -hanke, jota koordinoidaan työ- ja elinkeinoministeriössä, keskittyy tänä vuonna herättämään keskustelua luottamuksesta ja sen merkityksestä. Työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteen mukaan nyt käynnistyvä Luottamustunti-kampanja tarjoaa hyvän mahdollisuuden tähän kaikilla suomalaisilla työpaikoilla.

–Työelämän kehittäminen on usein hyvin korkealentoista keskustelua, ja siitä puhutaan yleensä koko yrityksen tai työyhteisön tasolla. Teimme aiempien kehittämishankkeiden kokemusten pohjalta yksinkertaisen työkalun, jonka avulla yksittäinen työtiimi voi pohtia keskinäistä luottamustaan, mistä se syntyy ja miten sitä voisi vahvistaa, kertoo Työturvallisuuskeskuksen kehittämispäällikkö Jarna Savolainen.

Prolaisia mukana ohjausryhmässä

Ammattiliitto Prosta hankkeen ohjausryhmässä ovat olleet mukana työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Luukkanen sekä sopimusalavastaava Mika Mäkelä.

Luukkanen painottaa, että luottamus on hyvän yhteistyön ehdoton edellytys.
– Tämän työkirjan tarkoituksena on ohjata työpaikkoja löytämään yhdessä konkreettisia luottamusta lisääviä toimia, hän lisää. Työkirjan käyttö on Luukkasen mukaan tehty mahdollisimman helpoksi, jotta siitä voivat hyötyä kaikki, resursseista huolimatta. Työkirja opastaa käyttäjää, esimerkiksi esimiestä, luottamustunnin jokaisessa vaiheessa.

– Luottamuksen edistämiseen kannattaa sijoittaa, se maksaa varmasti itsensä takaisin, Luukkanen muistuttaa.

Ota Luottamustunti-verkkotyökalu käyttöösi.

Työelämä 2020 –hankkeen visiona on, että Suomessa on Euroopan paras työelämä vuonna 2020. Tutustu hankkeeseen