Työnantajan on huolehdittava turvallisista työoloista kuumatyössä | Ammattiliitto Pro

Työnantajan on huolehdittava turvallisista työoloista kuumatyössä

1.8.2018 klo 13:59

Poikkeuksellisen helteinen kesä on nostanut lämpötiloja suomalaisilla työpaikoilla. Niin työnantajan kuin työntekijänkin tulee arvioida ja hallita riskejä kuumatyössä.

Pro Uutiset

Eilen aamusta mitattiin tämän kesän 50. hellepäivä. Poikkeuksellisen lämmin kesä on vaatinut myös työnantajilta toimenpiteitä työpaikan työskentelyolojen sekä työntekijöiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa tiedotteessa muistutetaan kuuman työn vaikutuksista sekä työnantajan velvollisuudesta huolehtia turvallisista työoloista helteen aikana.

Kuumatyö kuormittaa elimistöä

Hellekesä on nostanut monen suomalaisen työympäristön lämpötilan korkeisiin lukemiin niin sisä- kuin ulkotöissäkin. Niin kutsutusta kuumatyöstä puhutaan, kun ilman lämpötila ylittää työskentely-ympäristössä 28 asteen rajan.

Monet tekevät kuumatyötä kuitenkin myös vuoden ympäri. Monissa töissä, joissa käytetään esimerkiksi uuneja tai muita tehokkaita lämmönmuodostajia, voi työn aiheuttava kuumuus olla merkittävää talviaikaankin. Kuivalle kuumuudelle altistuvat esimerkiksi työntekijät metalliteollisuuden tai lasi- ja keramiikkateollisuuden työtehtävissä. Kostealle kuumuudelle työntekijät altistuvat esimerkiksi keittiöissä, pesuloissa tai leipomoissa.

Korkea lämpötila kuormittaa ihmisen elimistöä ja vaikuttaa esimerkiksi työntekijän suorituskykyyn. Kuumuus kasvattaa muun muassa sydämen kuormitusta sekä lisää elimistön kuivumisen uhkaa. Aivojen lämpötila voi myös nousta, josta seuraava keskushermoston väsymys heikentää suorituskykyä ja voi aiheuttaa uupumista sekä työn keskeytymistä.

Tauot auttavat helteellä

Helteiden johdosta työnantajan tulee eri toimilla ehkäistä kuumuudesta työntekijöille aiheutuvaa kuormitusta. Työturvallisuuslain mukaan työnantaja on velvoitettu tarpeellisilla toimenpiteillä huolehtia työntekijöiden terveydestä sekä turvallisuudesta työssä. Myös lämpöön liittyviä riskejä voidaan hallita sekä estää, mikäli ne huomataan ja arvioidaan ajoissa.

Työnantajan velvollisuutena on teknisin toimenpitein huolehtia siitä, että lämpötila pysyy työympäristössä alle 28 asteessa. Mikäli näistä toimenpiteistä huolimatta työpaikan lämpötila ylittää 28 asteen rajan, on työtä tauotettava säännöllisesti. Käytännöksi on muodostunut, että kevyissä ja keskiraskaissa töissä pidetään kymmenen minuutin tauko tunnissa, mikäli työpaikan lämpötila ylittää 28 asteen rajan. Jos lämpötila ylittää 33 astetta, on tarpeellista pitää viidentoista minuutin tauko tunneittain.

Kannattaa myös muistaa, että työntekijä voi myös itse hallita kuumatyön haittoja. Työterveyslaitoksen mukaan työntekijä voi vähentää kuumatyön riskejä esimerkiksi juomalla riittävästi, syömällä monipuolisesti, pukeutumalla työnmukaisesti sekä lepäämällä riittävästi.