Vaatevallankumous kysyy vaatteiden alkuperästä | Ammattiliitto Pro

Vaatevallankumous kysyy vaatteiden alkuperästä

24.4.2018 klo 10:58

Tasan viisi vuotta sitten Rana Plazan vaatetehdas sortui ja yli tuhat työntekijää kuoli ja 2 500 loukkaantui Bangladeshissa. Jotta sama ei toistuisi, kannattaa kysyä vaatemerkeiltä kuka teki vaatteeni eli ”Who made my clothes

Pro Uutiset/kuva:FashionRevolution

Rana Plazan vaatetehtaan sortuminen sai kansainvälisen ay-liikkeen käynnistämään Accord-hankkeen yhdessä kansainvälisen työjärjestön ILOn ja vaatevalmistajien kanssa. Hankkeen tavoitteena on tehdä vaatetehtaista turvallisia. Tähän mennessä 1 800 tehdasta on tutkittu ja lähes 120 000 vaarallista kohtaa on löydetty. Näistä jo 80 prosenttia on korjattu. Silti vaarallisia tulipaloja syttyy vaatetehtaissa edelleen ja työ jatkuu.

Accordin toisessa vaiheessa korostetaan työntekijöiden perusoikeuksia järjestäytyä ja osallistua työpaikkansa turvallisuustyöhön. Toiseen vaiheeseen ovat suomalaisista yrityksestä sitoutuneet vasta Stockmann ja Reima.

Kuka teki mun vaatteet?

Onnettomuus synnytti myös Vaatevallankumouksen, kansainvälisen muoti- ja vaatetusalan liikkeen, joka kysyy vaatevalmistajilta vaatteiden alkuperästä. Oma kysymys kannattaa osoittaa sosiaalisessa mediassa vaatemerkille, jota itsekin käyttää.

Ota kuva vaatteestasi ja jaa se sosiaalisessa mediassa, vaikkapa Instagramissa. Tägää vaatteesi merkki postaukseen ja kysy #whomademyclothes. Esimerkiksi:: “Tämä takki on ollut luottotakkini jo kahden talven ajan, mutta #whomademyclothes @zara.”

Eurooppalaisissakin työoloissa korjattavaa

Ongelmia vaatteiden tuotannossa on myös Euroopassa, kertoo liittojen kattojärjestö IndustriAll. Kaakkois-Euroopassa vaatteita ja jalkineita valmistaville työntekijöille maksetaan jopa kiinalaisia pienempiä palkkoja.

Esimerkiksi Makedonia, Serbia, Kroatia, Bosnia ja Herzegovina, Kosovo, Albania, Montenegro, Bulgaria and Romania ovat maita, joissa minimipalkka on säädetty lailla, mutta järjestäytyminen heikkoa ja työolot puutteelliset.

- Ammattiliittojen kapasiteetin vahvistaminen olisi tärkeää palkkojen, työaikojen ja työolojen parantamiseksi, toteaa vaate- ja kulutustavara-alojen sopimusalavastaava Iris Schiewek Ammattiliitto Prosta.

Sopimusalavastaava mielestä pitäisi saada EU-tasolla säännöt työnantajille ja yrityksille, jotta työntekijöiden työolot ovat inhimilliset ja palkka riittää elämiseen.

- Pelkkä paikallisten lakien noudattaminen ei riitä tekemään yritysten toiminnasta vastuullista, vaikka juuri tähän yritykset usein vetoavat, toteaa Iris Schiewek.