Vapaaehtoinen jumppaohjaaja tuntee toimiston jumitukset | Ammattiliitto Pro

Vapaaehtoinen jumppaohjaaja tuntee toimiston jumitukset

26.6.2017 klo 08:33

Mikä on toimistossa työskentelevän selässä tavallinen jumitus? Vapaaehtoistyönä jumppaa ohjaava finanssialan asiantuntija tietää ratkaisun.

Pro Uutiset/Tuula-Maria Ahonen, kuva Jari Peltoranta

Aktian myynnin tuen asiantuntija Michaela Högström kasvoi jumpan piristävään maailmaan jo lapsena, kun kävi äitinsä kanssa aerobic-tunneilla.

Neljä vuotta sitten Michaela löysi nykyisen seuransa, Friskis &Svettiksen. Seura on siitä erikoinen, että kaikki ohjaajat ja järjestäjät tekevät oman työnsä ohella vapaaehtoistyötä, johon seura heidät kouluttaa.

– Lämmin ja tervetullut vastaanotto innosti minua. On aina ollut kivaa tulla paikalle ja tunnin jälkeen tuntuu mielettömän energiseltä. Kun huomasin, että seuraan haettiin ohjaajia, ajattelin että olisi mahtavaa, jos minä voisin yhtä lailla innostaa ihmisiä liikkumaan, Michaela kertoo.

Michaela itseopiskeli kurssin ennakkomateriaalia ja varsinainen koulutus tapahtui Ruotsisssa, kahtena pitkänä viikonloppuna. Tammikuusta 2017 lähtien hän on toiminut jumppaohjaajana.

– Pidän Friskiksen Sportti -jumpan ohjaamisesta, koska siinä yhdistyvät mukaansatempaava musiikki, kova treeni ja liikunnan ilo. Vapaaehtoistyössä minua kiinnostaa mahdollisuus luoda hyvinvointia lähiyhteisöön ja samalla se tuo mahdollisuuksia itseni toteuttamiseen ja vaikuttamiseen.

Muuten Michaelan arki kuluu perheen kanssa olemiseen. Tällä hetkellä pyöräily innostaa.

Nouse tuolilta

Toimistotyössä tavallinen työperäinen ongelma on Michaelan mukaan kumara selkä työpisteellä ja liiallinen istuminen. Sama etukumara asento jatkuu, kun näpyttelee kännykällään, mistä helposti syntyy niska- ja hartiakipuja.

– Jos mahdollista, olisi hyvä tasaisin väliajoin myös seisoa työpisteellä. Kaikki hyötyisivät säännöllisestä taukojumpasta – se saa veren kiertämään ja parantaa liikkuvuutta.

–  Taukojumpat ovat helppoja tehdä, eivätkä ne vaadi montaa minuuttia. Aineenvaihdunta lähtee liikkeelle.

Högströmin mielestä ihana kehoa huoltava liike on rinnan avaus ja selän pyöristys, joka on hyvä kehoa avaava ja palauttava liike.

– Toimistotyöläisen on hyvä kiinnittää huomiota riittävään rintarangan liikkuvuuteen, jolla voidaan estää erityyppisiä kiputiloja sekä vähentää väärien paikkojen kuormittumista, Michaela opastaa.

Mihin liikkumaan pääkaupunkiseudulla?

Friskis&Svettis Helsinki ry – Friskis&Svettis Helsingfors rf järjestää sisä-  ja ulkoliikuntaa eri puolilla Helsinkiä ympäri vuoden. Friskiksen tunneille on matala kynnys tulla ja Friskis haluaa tarjota iloisen ja positiivisen kohtaamis- ja liikuntapaikan ikään, sukupuoleen, kuntoon tai muuhun seikkaan katsomatta. Friskiksen aikatauluissa on ohjattua liikuntaa niin vasta-alkajille kuin aktiiviliikkujillekin, myös lapsille ja nuorille.

Jari Peltomäki

Toimistotyöläinen istuu helposti liikaa kumarassa, kuvassa hoitava vastaliike.

Jari Peltomäki

Selän pyöristäminen Michaelan mukaan ennaltaehkäisee kipuja ja väärien paikkojen kuormittumista.