8 myyttiä työuupumuksesta

Kahdeksan myyttia -podcast

8 myyttiä työuupumuksesta

8 myyttiä työuupumuksesta -podcastissa ravistellaan haitallisia asenteita työuupumuksen taustalla yksilön armottoman syyllistämisen sijaan.  Podcast-sarjaa juontaa Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdejohtaja Maria Mäkynen. Podcast on toteutettu yhteistyössä vakuutusyhtiö Turvan kanssa.

1. Asenne ratkaisee ja terapia auttaa – mutta onko näin?

Terapiaa tarjotaan ratkaisuksi mitä moninaisimpiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, kuten työttömyyteen ja työuupumukseen. Self help -kulttuuri kannustaa kehittämään itseään jatkuvasti ja jopa onnellisuutta voi nykyään suorittaa oppaan avulla. Mutta miksi vastuu eheytyä on yksilöllä? Marian vieraana terapeuttisesta vallasta keskustelemassa on Turun yliopiston yhteiskuntatieteiden tohtori ja erikoistutkija Hanna Ylöstalo.

2. Suoritusyhteiskunta ei anna armoa

Jaksossa keskustellaan suoritusyhteiskunnasta, siitä mikä meitä ajaa suorittamaan ja miksi ihmiset uupuvat ja kaikki eivät jaksa? Mitä kaikkea nykytyöelämä vaatii yksilöltä ja onko se kohtuullista? Miten uupuneita yksilöitä syyllistetään ja mitä voitaisiin tehdä, jotta ongelmanratkaisu ei jäisi ainoastaan yksilön vastuulle? Marian vieraana laulaja-lauluntekijä Jannika B sekä psykoterapeutti ja sosiaalipsykologi Emilia Kujala.

3. Nyky-yhteiskunta ja työn murros murentaa jaksamista

Mikä työelämässä murentaa jaksamista? Onko nuorten huolettomuus kadonnut ja onko ilolle enää tilaa paineiden alla? Millaisia paineita nyky-yhteiskunnan odotukset tuottavuudesta aiheuttavat? Miten yhteiskunnan rakenteet vaikuttavat identiteettiimme ja riittämättömyyden tunteeseen? Mitä tarkoitetaan työn murroksella? Marian vieraana kirjailija ja filosofi Pontus Purokuru.

4. Yksilö joustaa, työelämä ei – vielä epätasa-arvoisesti

Nainen jää vanhempainvapaalle, ja mies ei, ja samalla mies saa enemmän palkkaa kuin nainen. Naiset kokevat raskaussyrjintää ja myös uupuvat enemmän kuin miehet. Paljon puhutaan, että Suomi on verrattain tasa-arvoinen maa, mutta toteutuuko tasa-arvo työelämässä? Marian vieraana toimittaja ja tietokirjailija Julia Thurén.

5. Uupuneista nuorista uupuneiksi työntekijöiksi

Monen nuoren on vaikea määrittää omat rajansa ja koska pitää jarruttaa, kun yhteiskunta kannustaa jatkuvaan ja alituiseen suorittamiseen. Nuorilla on halua näyttää sekä puskea ja työn imu kuuluu uran alkuvaiheisiin, mutta samalla itsensä syyllistäminen jaksamisen loppuessa on tavallista. Marian vieraana toimittaja Emma Karasjoki.

6. Miehet ei itke työasioitakaan

Miehet eivät puhu eivätkä pussaa. Miehen representaatio on hyvin kapea ja mies halutaan edelleen änkeä perinteiseen muottiin. Vahvuuteen ja voimaan perustuvat kukkulan kuningas -leikit ja neitimäiseksi haukkuminen määrittävät usein poikien lapsuutta. Muottiin on sovittava. Marian vieraana somevaikuttaja ja seksuaalineuvoja Joonas Pesonen ja Mies+ ry:n toiminnanjohtaja ja perustaja Miika Saksi.

7. Quiet quitting ei palvele ketään

Työelämä on muuttunut ja vauhti vain kiihtyy. Quiet quitting on hätähuuto, jolla rajataan työtä minimimäärään ja tehdään vain välttämättömän. Työn kuormittavuuden ratkaisuksi siitä ei silti ole. Rajoja tarvitaan, mutta kapina ei tapahdu quiet quittingin keinoin. Marian vieraana Ammattiliitto Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Luukkanen ja toimittaja Laura Friman.

8. Turvallinen työ luodaan yhdessä sopien

Esko Kilven mukaan työ on toisiaan tarvitsevien ihmisten vuorovaikutusta. Mielen hyvinvointia haastaa eniten huono esihenkilötyö. Esihenkilöyteen pitäisi kuulua vastavuoroisuus ja hyväksi esihenkilöksi kasvetaan yhdessä erheen kautta.
Millainen merkitys työyhteisöllä on työhyvinvoinnille? Marian vieraana Turvan asiakaskokemusjohtaja Jenni Holmen.

Turva vastuullisuus
Podcast on toteutettu yhteistyössä vakuutusyhtiö Turvan kanssa
Turva vastuullisuus

Turva on kotimainen ja asiakkaidensa omistama keskinäinen vakuutusyhtiö. Meiltä saat alan parasta palvelua ja vakuutat elämäsi rakkaimmat asiat helposti ja yksinkertaisesti. Kun elämässä sattuu ja tapahtuu, on hyvä olla Turvassa.

Haluamme edistää terveempää työelämää yhteistyössä ammattiliittojen kanssa. Lupauksemme on, että ammattiliiton jäsenen arki on tulevaisuudessa entistä turvallisempaa.