Hyvä perehdytys hyödyttää kaikkia

Kuvituskuva kesätyöntekijöiden perehdytykseen
Kesätyö on monesti työntekijän ensikosketus työelämään. Hyvin hoidettu perehdytys motivoi ja sitouttaa työntekijää, ja vahvistaa myönteistä työnantajakuvaa.

Hyvä perehdytys hyödyttää kaikkia

Julkaistu 06.05.2024 klo 08:00
ProStoori
Kirjoittanut
Saara Autere
Kuvaaja Adobe Stock

Lukuisat kesätyöntekijät aloittavat pian aherruksensa, ja uusia töitä aloittaessa huolellinen perehdytys on erittäin tärkeää. Jo työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajan perehdyttämään työntekijät työhön ja työolosuhteisiin sekä työvälineiden oikeaan käyttöön ja turvallisiin työtapoihin.

– Työnantajan tulee huomioida työntekijän jo olemassa oleva ammatillinen osaaminen ja työkokemus, jos sellaista on, sekä muut henkilökohtaiset edellytykset. Etenkin nuoret voivat tarvita enemmän opastusta, Pron työympäristö- ja tasa-arvo-asiantuntija Tanja Luukkanen kertoo.

Perehdytykselle tulisikin aina varata riittävästi aikaa. Työnantajan vastuulla on varmistaa, että työntekijä on ymmärtänyt ja sisäistänyt perehdytyksessä käsitellyt asiat.

– Työnantajan vastuu ei lopu siihen, että perehdytys on tehty, vaan jatkuu edelleen, jos jotain sattuu. Oppimisen ja osaamisen varmistaminen on aina esihenkilön vastuulla, vaikka perehdyttämisen käytännössä hoitaisi joku muu, Luukkanen muistuttaa.

– Mahdollisiin epäkohtiin kannattaa puuttua heti, ettei vääriä toimintamalleja pääse syntymään, Pron rakennusalan sopimusalavastaava Jyrki Suihkonen sanoo.

Monenlaisia työpaikkoja ja tilanteita

Etenkin teollisuuden ja rakennusalan työpaikoilla on monia vaaranpaikkoja, kuten liikkuvia osia, leikkaavia teriä sekä erilaisia kemikaaleja, joita ei saisi käsitellä ilman asianmukaisia suojaimia. Monet teollisuusyritykset ja kaikki rakennustyömaat vaativatkin työntekijöiltään työturvallisuuskorttia, jonka saa päivän mittaisen kurssin ja kirjallisen kokeen suorittamalla.

– Kaikkein tärkeintä on kuitenkin työn varsinaisella tekemispaikalla tapahtuva työpaikkakohtainen vaaroihin perehtyminen. Sitä ei saa missään tapauksessa laiminlyödä, Suihkonen linjaa.

Perehdytys on tärkeää myös fyysisesti kevyissä töissä, sillä henkinen kuormituskin voi olla hyvin haitallista. Esimerkiksi uupumistapauksissa saatetaan huomata kuormittumisen johtuneen siitä, ettei osaaminen ole ollut riittävää.

– Tietotyössäkin on muistettava pitää taukoja, eikä vapaa-ajalla esimerkiksi kuulu vilkuilla sähköpostia tai vastata työpuheluihin. Työntekijöitä tulisi opastaa turvallisiin ja terveellisiin työskentelytapoihin jokaisella alalla, mutta fyysisesti kevyissä töissä se helpommin unohtuu, Luukkanen tietää.

Kirjallinen perehdytyssuunnitelma

Perehdyttämisen tueksi on hyvä olla kirjallinen suunnitelma, jolla seurataan opastuksen etenemistä. Tällöin on jo etukäteen suunniteltu, kuka vastaa mistäkin osiosta, koska varsinkaan isoilla työpaikoilla yksi perehdyttäjä ei yleensä hoida kaikkea.

– Perehdyttämissuunnitelmasta voidaan ruksata suoritetut kohdat ja lopuksi pistää nimet alle. Siten esihenkilökin pystyy turvaamaan jonkin verran omaa selustaansa, kun perehdyttäminen on asianmukaisesti dokumentoitu, Luukkanen sanoo.

Uudelle työntekijälle voidaan lähettää tietopaketti työpaikasta jo etukäteen, tai jos kesätyöntekijöitä on tulossa enemmänkin, voi ennakkotilaisuus olla perusteltu. Suihkonen muistuttaa, että huomiota tulisi kiinnittää myös siihen, mitä uudelta työntekijältä odotetaan.

– Me pitkään samassa työssä toimineet helposti oletamme, että muut ymmärtävät asiat kanssamme samalla tavalla. Olisikin tärkeää yrittää asettua tulokkaan asemaan: ymmärtääkö kesätyöntekijä esimerkiksi työpaikan slangia?

Arvokasta palautetta ja uutta näkökulmaa

Kesätyöpaikka on monen nuoren ensimmäinen kosketus työelämään, joten sillä on iso merkitys – hyvät kokemukset voivat kantaa koko työuran, ja päinvastoin. Hyvin hoidettu perehdytys motivoi ja vaikuttaa myönteisen työnantajakuvan muodostumiseen.

Uusi työntekijä on tärkeää ottaa työyhteisöön mukaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Kesätyöntekijä katsoo asioita tuorein silmin, joten häneltä voi saada vinkkejä ja ajatuksia, jollaisia työpaikalla ei olla tultu ajatelleeksikaan, kun ollaan niin tottuneita tiettyihin toimintatapoihin. Kesätyösuhteen päättyessä kannattaa puolestaan järjestää loppukeskustelu.

– Työntekijä kokee, että häntä arvostetaan ja kuunnellaan, kun hänen mielipiteistään ja kokemuksistaan ollaan kiinnostuneita. Samalla työnantaja saa arvokasta palautetta siitä, mikä meni hyvin ja minkä ehkä voisi tehdä jatkossa paremmin, Luukkanen sanoo.

Yrityksen kannalta kesätyöntekijöitä vastaanotettaessa ja opastettaessa luodaan myös kulttuuria tulevaisuutta varten.

– Moni tämän vuoden kesäduunareista saattaa olla myöhemmin talossa vakitöissä. Kun puhutaan vaikka AMK-opiskelijoista, niin kesätöissä luodaan pohjaa sille työturvallisuuskulttuurille, jota he hyvinkin itse tulevaisuudessa opastavat muille, Suihkonen päättää.

Maksuton Kesäduunari-info auttaa

Maksuton Kesäduunari-info tarjoaa jälleen tietoa ja apua kesäduunareille. Info on avoinna toukokuun alusta elokuun loppuun osoitteessa kesaduunari.fi. Sieltä saa apua ja opastusta kesätöihin liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa puhelimitse ja WhatsAppissa.

Lisäksi Kesäduunari-infosta löydät neuvoja ja ohjeita kohdista Kesäduunarin muistilista ja Usein kysytyt kysymykset. Ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä lisäksi vanhempiin työkavereihisi, työpaikkasi luottamusmieheen tai -valtuutettuun tai oman alasi ammattiliittoon.  Apua siis saa helposti, älä epäröi ottaa infoon yhtyettä!

Kesäduunari-infon tarjoavat suomalaisia ammattiliittoja edustavat palkansaajien keskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK.

ProStoori kertoo työelämän uusimmat vinkit ja ilmiöt

Liity sähköpostilistalle ja saat ProStoori-uutiskirjeen sähköpostiisi kerran kuukaudessa.