Palkansaajat kerääntyivät Senaatintorille: Stop työelämäheikennyksille!

stop nyt
Prolaiset osoittivat mieltään tänään sankoin joukoin Stop nyt -mielenosoituksessa Helsingissä. Mielenosoitus keräsi paikalle 13 000 osallistujaa. Täällä huutaa kansa, raikuivat huudot.

Palkansaajat kerääntyivät Senaatintorille: Stop työelämäheikennyksille!

Julkaistu 01.02.2024 klo 14:00
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Mikä on viestimme hallitukselle? Stop, stop, stop, huusi 13 000-päinen osallistujajoukko Helsingin Senaatintorilla. Ja milloin? Nyt, nyt nyt!

Prolaiset osallistuivat tänään sankoin joukoin Stop nyt -mielenosoitukseen Helsingissä. Prolaisten ja Senaatintorille kokoontuneiden muiden SAK:laisten ja STTK:laisten jäsenten viesti Orpon hallitukselle oli selvä: työelämän pelisäännöt pitää sopia yhdessä neuvotellen.

Mielenosoittajat vastustivat maan hallituksen esittämiä rajuja heikennyksiä työntekijöiden oikeuksiin ja sosiaaliturvaan, mitkä toteutuessaan lisäävät epävarmuutta ja eriarvoisuutta.

Keskusjärjestöt järjestivät tilaisuuteen kuljetuksia, ja mielenosoittajia olikin saapunut paikalle esimerkiksi Hämeenlinnasta, Joensuusta, Jyväskylästä, Tampereelta ja Vaasasta.

Opiskelijat, liitot, eläkeläiset ja työttömät yhtenä rintamana

Paikalla oli myös runsaasti opiskelijoita, eläkeläisiä ja työttömiä, joiden edustajia kuultiin myös lavalla.

Opiskelijoita huolettaa eniten tulevaisuudennäkymät, nuorten velkaantuminen ja hallituksen työmarkkinapolitiikka. Hallituksen kaavailemat muutokset eivät tee työelämästä houkuttelevaa, todettiin.

Eläkeläisten suuri huoli liittyy sosiaaliturvan leikkauksiin, ja työttömien edustaja muistutti, että hallituksen leikkaukset koskevat jokaikistä työtä tekevää suomalaista.

– Hallitus toimii vastoin tietoa ja ymmärrystä ja vie leivänkin työttämän suusta - ei julmia leikkauksia!

Lavalla muistutettiin myös lapsiperheköyhyyden lisääntymisestä ja arjen kurjistamisesta.

Lavalla kuultiin Pron puheenjohtaja Jorma Malisen terveiset hallitukselle.

– Prolaisia on lähes yhteiskunnan joka alalla. Tällä hallituksen lakiesityksellä paikallinen sopiminen tulee tarkoittamaan työehtosopimuksia huonompia työehtoja, ja sitä me emme hyväksy, Malinen jyrähti.

Pron pisteellä jäseniä yhdisti huoli eriarvoisuudesta ja työehdoista

Pron pisteellä keskusteltiin hallituksen työllisyys- ja talouspolitiikasta. Prolaisia tuntui huolettavan erityisesti lisääntyvät eriarvoisuus ja työehtojen heikentyminen.

STOP nyt -mielenosoituksen juonsivat Eeva Vekki ja Sanna Stellan. Haastateltavikseen he saivat muun muassa ammattiliittojen puheenjohtajia, kansalaisjärjestöjen toimijoita, hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajia sekä SAK:n ja STTK:n puheenjohtajat Jarkko Elorannan ja Antti Palolan. Musiikista mielenosoituksessa vastasivat upeat DJ Misterhustla sekä Jukka Poika & DJ. Osallistujille oli tarjolla myös lounasta.

Mielenilmaukseen osallistui satoja prolaisia. Kaiken kaikkiaan mielenosoitukseen osallistui noin 13 000 henkilöä.

Kuvat: Kim Öhman

petri virala

Eniten huolestuttaa sairastamisen ensimmäinen sakkopäivä. Pelkään, että ihmiset alkavat tulla sairaana töihin, Petri Virala Ilmarisen toimihenkilöistä puki sanoiksi prolaisten tuntoja Pron pisteellä.

jaana valkama

Eniten huolestuttaa ay-liikkeen alasajo sekä eriarvoisuuden lisääntyminen – täällä on kohta kahden kerroksen väkeä , Jaana Valkama Fenniasta jatkoi.

stop nyt