Hyppää pääsisältöön

Tuomio säilyi hovioikeudessa – Pron jäsenelle 10 000 euron korvaus

Kuva: Shutterstock
Kaivosyhtiö Dragon Mining rikkoi yt-lakia. Pron jäsen sai korvauksen pitkän oikeusprosessin jälkeen.

Tuomio säilyi hovioikeudessa – Pron jäsenelle 10 000 euron korvaus

Julkaistu 08.05.2024 klo 10:47
Uutiset

Viisivuotinen oikeusjuttu sai sinettinsä hovioikeudessa huhtikuussa. Prolainen sai 10 000 euron korvauksen viivästyskorkoineen yhteistoimintalain rikkomisesta.

Pron jäsen irtisanottiin vuonna 2019 yt-neuvottelujen päätteeksi. Yhteistoimintaneuvotteluita ei käyty lain tarkoittamalla tavalla. Kaivosyhtiö oli päättänyt Oriveden kaivoksen sulkemisesta ennen yhteistoimintaneuvotteluiden päättymistä.  Prolainen oli yhteydessä liiton lakipalveluihin ja oikeusavun turvin hän vei asian Pirkanmaan käräjäoikeuteen. Hän vaati työnantajalta yt-lain mukaista hyvitystä yhteistoimintalain rikkomisesta.

Viiden vuoden odotus

Asiaa on puitu käräjä- ja hovioikeudessa.  Pron oikeusapu kattoi asian käsittelyn kummassakin oikeusasteessa eikä jäsenelle koitunut kustannuksia.

Käräjäoikeus päätyi siihen, että Dragon Mining syyllistyi yhteistoimintalain rikkomiseen. Kaivosyhtiön olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut ennen päätöstä kaivostoiminnan lopettamisesta. Käräjäoikeus tuomitsi kaivosyhtiön maksamaan prolaiselle 10 000 euron korvauksen ja hänen oikeudenkäyntikulunsa.

Yhtiö valitti päätöksestä ja vaati korvauksien alentamista ja oikeudenkäyntikuluja työntekijän maksattavaksi. Pro teki vastavalituksen ja vaati korvaussumman nostamista maksimiin eli 25 000 euroon, koska kyseessä oli miljoonatulosta tekevä kansainvälinen yhtiö.

Asian käsittely siirtyi hovioikeuteen, joka antoi ratkaisunsa asiasta huhtikuun alussa. Kummankin valitus hylättiin, ja alkuperäinen käräjäoikeuden tuomio jäi voimaan.

- Näin kauan voi asian käsittely kestää, sillä käsittelyajat ovat pitkiä. Lopputulos on kuitenkin tosi hyvä, asiaa hoitanut Pron juristi Jonna Riiali sanoo.

Tärkeä tuomio

Tuomio on merkittävä. Se korostaa muutosneuvottelujen merkitystä eli sitä, että asioista neuvotellaan aidosti eikä käydä vain lumeneuvotteluja, kun todelliset päätökset on jo tehty.

- Lain tarkoitus on, että asiasta neuvotellaan ja sen jälkeen tehdään toimenpiteet, Jonna Riiali painottaa.