Hyppää pääsisältöön

6 + 3 vinkkiä paremman tekstin kirjoittamiseen

mies miettii tietokoneen ruudun ääressä
Kirjoittamisesta on tullut monelle keskeinen osa työtehtäviä – ja kirjoittamisen taidoista edellytys sille, että työssään menestyy. Kirjoittaminen voi olla ennen kaikkea kätevä, helppokäyttöinen ja tehokas työkalu, parhaimmillaan työmotivaation lähde.

6 + 3 vinkkiä paremman tekstin kirjoittamiseen

Julkaistu 19.01.2022 klo 15:00
ProStoori
Kirjoittanut
Maija Kajanto
Kuvaaja Istockphoto
Kirjoittamisesta on tullut monelle keskeinen osa työtehtäviä – ja kirjoittamisen taidoista edellytys sille, että työssään menestyy. Kirjoittaminen voi olla ennen kaikkea kätevä, helppokäyttöinen ja tehokas työkalu, parhaimmillaan työmotivaation lähde.

Työelämä on täynnä tekstejä: tarjouksia, tiedotteita, kurssiohjelmia, raportteja ja verkkotekstejä. Lähes jokaisessa ammatissa nykyään kirjoitetaan. Mutta miten voi kehittyä työelämän kirjoittajana ja kehittää sellaiset rutiinit, että kirjoittaminen sujuu nopeasti ja viestit menevät perille? Aiheesta kirjan kirjoittaneet Urpu Strellman ja Kimmo Svinhufvud avaavat kirjoittamisen saloja.

Success-mallilla menestykseen

Yksi kirjoittamista käsittelevistä malleista on niin kutsuttu Success. Se tulee sanoista sanoista ”simple, unexpected, concrete, credible, emotional story”. Eli vapaasti suomennettuna ”yksinkertainen, yllättävä, konkreettinen, uskottava, tunteisiin vetoava tarina”. Kirjoittamista muotoillessa kannattaa siis pyrkiä täyttämään nämä kohdat.

Tarttuva, mieleen jäävä ja vaikuttava viesti on usein yksinkertainen. Yksinkertaisuus ei tarkoita älyllistä yksinkertaistamista vaan sitä, että viestin ydin on selkeästi nähtävissä ja kaikki turha on poistettu.

Tarttuva ja mieleen jäävä viesti on usein yksinkertainen.

Toinen tapa saada viesti jäämään mieleen on yllättää. Riko siis lukijan ja vastaanottajan odotuksia herättääksesi hänet unesta ja saadaksesi huomiota.  

Kolmas ainesosa mielen jäävän viestin laatimisessa on konkreettisuus. Käyttämäsi kieli voi olla konkreettista tai abstraktia. Pyri havainnolliseen kieleen ja harkitse, voisiko viestiä konkretisoida myös esimerkeillä.

Esimerkit elävöittävät tekstiä

Uskottavuus syntyy monista asioista – myös muista kuin itse tekstin sisällä olevista seikoista.  Viestin perille menemiseen vaikuttaa kirjoittajan asema, mutta tekstistä saa uskottavan myös osoittamalla, että kotiläksyt on tehty. Käyttämällä esimerkkejä ja heittämällä tekstiin kiinnostavia yksityiskohtia osoittaa olevansa perillä asiasta. 

Tekstistä saa uskottavan myös osoittamalla, että kotiläksyt on tehty.

Tunteisiin vetoaminen kannattaa. Pelkkä älyyn vetoaminen ja faktojen esille tuominen ei yksinkertaisesti riitä. Viestin on jollain tavalla kosketettava ihmistä tunteiden tasolla.

Tarinallisuus myös tarjoaa samaistumispintaa. Jos  esimerkiksi työskentelee oppilaitoksessa opiskelijoiden ulkomaanvaihto-ohjelmia koordinoimassa, voi kirjoittaa  opiskelijasta, joka selvittää kaikki opiskelijavaihtoon liittyvät byrokraattiset kommellukset ja kokee sen seurauksena unohtumattoman opiskeluvuoden ulkomailla. Opiskelija voi olla fiktiivinen, mutta tarina jää mieleen.