Ammattiliitto Pro laajentaa poliittisia työnseisauksia viikolla 7

Jorma Malinen
Ammattiliitto Pro järjestää työnseisauksia erikseen nimetyillä elintarvikealan ja kemianalan työpaikoilla viikolla 7.

Ammattiliitto Pro laajentaa poliittisia työnseisauksia viikolla 7

Julkaistu 07.02.2024 klo 15:30

Ammattiliitto Pro on jättänyt uusia työtaisteluvaroituksia ensi viikolle. Lakot koskevat elintarviketeollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaisia töitä erikseen listatuissa yrityksissä. Elintarviketeollisuuden lakot koskevat työvuoroja, jotka alkavat lakkoilmoituksessa olevien aikojen sisällä.

Työnseisauksen piirissä olevat toimipaikat

Pro on ilmoittanut uusista lakoista myös kemianteollisuuteen. Ilmoitettu työnseisaus koskee 14.2.2024 kello 00.00 ja 16.2.2024 kello 24.00 välillä alkavia työvuoroja. Työnseisaus koskee kemianalan toimihenkilösopimuksen mukaista työtä seuraavissa yrityksissä ja toimipaikoissa:

• Bayer Oy Turku
  • Bayer Nordic SE Turku
  • Teknos Group Oy

Työnseisaus koskee myös muiden yritysten palveluksessa olevia toimihenkilöitä, jotka työskentelevät asianomaisissa toimipaikoissa kemianalan toimihenkilösopimuksen mukaisissa tehtävissä.

Pro jatkaa ja laajentaa lakkoja, koska hallitus ei aio perääntyä työelämäheikennysten ja leikkausten kanssa tuumaakaan eikä neuvotella aidosti työntekijöiden kanssa.

– Ministerin Satosen puheissa toistuvat kolmikantaiset työryhmät ovat tähän mennessä olleet pelkkää teatteria vailla aitoja vaikutusmahdollisuuksia, ja pääministeri Orpo totesi viimeksi lauantaina TV1:n Ykkösaamussa, että hallitus ei peräänny työehtojen tai sosiaaliturvan heikennyksistä. Meille ei jää muita vaihtoehtoja kuin jatkaa työnseisauksia, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pron tavoitteena on, että muutoksista neuvotellaan työmarkkinaosapuolten kanssa ja että palkansaajien näkemykset huomioidaan päätöksenteossa.