Ammattiliitto Pro: Orpon hallituksen puutteellisesti valmisteltu esitys työrauhalainsäädännöstä rikkoo kansainvälisiä sopimuksia

jorma
Ammattiliitto Pron hallitus ilmaisee huolensa puutteellisesti ja kiireessä valmistellusta esityksestä työrauhalainsäädäntöön. Lakiesitys on yksipuolinen heikennys työntekijöiden oikeuksiin. Orpon hallitus väittää esityksellään tavoittelevansa vakaampia ja häiriöttömiä työmarkkinoita, mutta todellisena tavoitteena vaikuttaisi pikemminkin olevan palkansaajapuolen neuvotteluvoiman heikentäminen ja työmarkkinatasapainon rikkominen.

Julkaistu 23.11.2023 klo 12:26
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Luonnoksessaan hallitus esittää poliittisten lakkojen ja tukilakkojen rajoittamista, lakkosakkojen korottamista sekä 200 euron henkilökohtaisen sakon asettamista laittomaksi tuomitun lakon jatkamiseen osallistuneille työntekijöille. Poliittisen työtaisteluoikeuden rajoittaminen 24 tuntiin on kansainvälisen työjärjestön ILOn sopimusten vastaista.

- Lakikokonaisuus poikkeaa vahvasti siitä, mihin Suomi on kansainvälisesti sitoutunut. On kysyttävä, irtautuuko Suomi kansainvälisestä ILOn sopimuksesta Orpon hallituksen aikana, ihmettelee Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Hallituksen perustelee esitystään maan talouden ja työllisyyden edistämisellä, mutta esityksellä ei kuitenkaan ole juurikaan vaikutuksia kansantalouteen. Esitetyt laskelmat ovat ristiriitaisia ja tutkimusnäyttö puutteellista.  Esitysten yhteisvaikutusta suomalaisen työmarkkinajärjestelmän toimivuuteen ei ole arvioitu lainkaan.

- Esityksessä näkyy se, että Orpon hallitus on kuullut vain työnantajien näkemystä. Palkansaajapuolen näkemyksiä ei ole lainkaan kuultu. Tässä epävarmassa maailman ajassa työmarkkinoille tarvitaan repimisen sijaan yhdessä sopimisen kulttuuria, toteaa Malinen.

Ammattiliitto Pro jättää kielteisen ja kriittisen lausunnon lakiluonnoksesta ja lainvalmistelusta. Pron hallitus vetoaa vielä kerran, että Orpon hallitus pyrkisi aidosti edistämään tavoitettaan vakaammista työmarkkinoista ja palauttaisi työmarkkinoiden uudistamisen työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöytään ja aitoon kolmikantaiseen lainsäädäntövalmisteluun.