Johtajan jalanjäljissä

okko ailio jorma malinen
Lukio-opiskelija Okko Ailio seurasi Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen työpäivää. Edustustehtävät ja elämän ensimmäinen bisneslounas kirkastivat kuvaa johtajuudesta.

Johtajan jalanjäljissä

Julkaistu 13.12.2017 klo 10:47
ProStoori
Kirjoittanut
Salla Salokanto

Mitä tekee johtaja? Mihin johtajan aika kuluu? Tuhat nuorta johtajaa -projekti avasi marraskuussa nuorille pääsyn päätöstenteon maailmaan, kun esimiehet ja johtajat kutsuivat nuoria seuraamaan yhtä työpäiväänsä.

Toista vuottaan Mäkelänrinteen lukiossa opiskeleva koripalloilija Okko Ailio kuuli mahdollisuudesta yhteiskuntaopin tunnilla. Opettaja suositteli tapahtumaan osallistumista, ja omasta kaveriporukasta ilmoittautui muitakin mukaan.

On hienoa päästä näkemään, mitä työelämä on siellä huipulla.

– Ajattelin tietenkin, että on hienoa päästä näkemään, mitä työelämä on siellä huipulla, Ailio kertoo.

– En tiennyt etukäteen, mitä on luvassa, vaan ilmoittauduin avoimin mielin mukaan.

Ammattiliittoa edustamassa

Ilmoittautumisen jälkeen Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kutsui Ailion seuraamaan päiväänsä. Ailio toki tiesi, että ammattiyhdistykset huolehtivat työehtosopimuksista ja työhyvinvoinnista, mutta Pron toiminnasta hänellä ei ollut entuudestaan käsitystä.

– Etukäteen en tiennyt myöskään yritysjohtajuudesta mitään. Tähän kaikkeen sain päivän aikana selvyyttä. Kiitos siis Maliselle opettavaisesta päivästä ja kokemuksen jakamisesta!

Päivän aikana Malinen johdatti Ailion ensin Finnairin tekniselle puolelle keskustelemaan yrityksen kehityksestä ja henkilöstön koulutuksesta, ja Ailio pääsi myös uransa ensimmäiselle liikelounaalle muun muassa lentoyhtiön toimitusjohtaja Pekka Vauramon seurassa. Iltapäivällä kokoustettiin tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista IBM:n kanssa.

Etukäteen en tiennyt myöskään yritysjohtajuudesta mitään. Kiitos siis Maliselle opettavaisesta päivästä ja kokemuksen jakamisesta!

– En puhunut kokouksissa paljon, mutta pysyin hyvin mukana keskusteluissa.  Oli viihdyttävää ja kiinnostavaa seurata ammattitaitoisia ihmisiä, Ailio kertoo.

Monipuoliset työtehtävät

Okko Ailio huomauttaa, että hän pääsi seuraamaan Malisen kiireistä päivää: tavallista toimistotyöskentelyä hän ei ehtinyt nähdä ollenkaan.

– Malisen työ on joka tapauksessa paljon vähemmän pöydän ääressä istumista kuin kuvittelin. Vierailuja on paljon, ja työssä ollaan paljon tekemisissä myös muiden kuin oman liiton jäsenten kanssa, Ailio kertoo.

Johtaminen vaatii määrätietoisuutta, karismaa ja tietotaitoa. On oltava asiantuntija siinä, mitä johtaa.

Tapaamisten välillä Ailiolla ja Malisella oli aikaa myös keskustella johtajuudesta myös kaksin. Ailion käsitykset johtotehtävien ja esimiestyön vaatimuksista syventyivät päivän aikana.

– Johtaminen vaatii määrätietoisuutta, karismaa ja tietotaitoa. On oltava asiantuntija siinä, mitä johtaa, Ailio tiivistää.

Toisen vuoden lukiolaisella kaikki omat uramahdollisuudet ovat yhä auki. Oli tuleva suunta mikä hyvänsä, Ailio arvioi, että kokemuksesta oli hänelle hyötyä.

– Mahdollisia urapolkuja on erilaisia. Jossain vaiheessa uraa olisi kuitenkin hienoa olla johtaja ja tärkeässä roolissa.

Tuhat nuorta johtajaa

Marraskuussa toteutetussa Tuhat nuorta johtajaa -kampanjassa tarjottiin tuhannelle suomalaiselle nuorelle mahdollisuus seurata johtajan työpäivää aamusta iltaan. Mukana oli 17–24-vuotiaita nuoria eri koulutusasteilta, ja johtajat toimivat yrityksissä johtavassa asemassa, esimiestehtävissä tai erilaisten projektien johdossa.

Hanke on toteutettu kauppakamarien, Nuorkauppakamarien sekä YES-verkoston yhteistyönä.