Keuruu kutsuu Pron motoristeja

motoristit
Pron moottoripyöräharrastajien perinteinen, valtakunnallinen kokoontumisajo järjestetään nyt ensimmäistä kertaa koronapandemian jälkeen.

Keuruu kutsuu Pron motoristeja

Julkaistu 18.03.2024 klo 13:58
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Ammattiliitto Pron ensimmäinen motoristitapahtuma järjestettiin vuonna 2011 Keuruulla. Tämän vuoden kesäkuussa tapahtuma palaa juurilleen, kun Pron motoristit kurvaavat jälleen Hotelli Keurusselän pihaan.

-Koronavuosien takia meillä on ollut hieman taukoa, nyt on kiva järjestää taas entisellä tyylillä. Viimeksi tällainen viikonlopputapahtuma järjestettiin vuonna 2019 Hattulassa, Pron sopimusasiantuntija Marja-Leena Helin kertoo.

Motoristien kokoontumisajo järjestetään 7.–9. kesäkuuta. Helinin mukaan viikonlopun ohjelma tarkentuu vielä, mutta perjantai-illan ohjelmassa on ainakin livebändin soittamaa tanssimusiikkia hotellin ravintolassa.

-Lauantaina meillä on yleensä ollut tietopläjäys ajankohtaisista Pro-asioista sekä vakuutusyhtiö Turvan puheenvuoro, Helin sanoo.

Asiapohjaisen sisällön päätyttyä motoristit vaihtavat vapaalle. Iltapäivällä halukkaat voivat rentoutua hotellin kylpylässä, minkä jälkeen vuorossa on ulkoaktiviteetteja. Lauantai-iltana osallistujat kokoontuvat yhteiselle illalliselle, ja ilta jatkuu rock’n roll -musiikin tahdissa.

-Tarkoituksena on hengailla rennosti yhdessä. Valtakunnallinen tapahtuma antaa jäsenille tilaisuuden tutustua eri alojen prolaisiin. Se on myös hyvä paikka jakaa reissuvinkkejä kesälomia odotellessa ja kertoa, minkälaisia kommelluksia matkoilla on sattunut, Helin sanoo.

Satoja kilometrejä satulassa

Pron aiempia motoristitapahtumia on järjestetty muun muassa Levillä, Matildedahlissa ja muissa Pron jäsenetupaikoissa. Tapahtumiin ajetaan pitkienkin matkojen takaa, eikä välttämättä suorinta reittiä.

-Se on juuri se juttu, että ollaan tien päällä. Esimerkiksi täältä Pirkanmaalta Ivaloon ajaa taukoineen noin 14 tunnissa, moottoripyörän tankista, ajoasennosta ja säästä riippuen. Yleensä yhdellä istunnolla jaksaa vallan mainiosti ajaa 200-300 kilometriä niin, että homma pysyy mukavana, Helin kertoo.

Aiemmissa motoristitapahtumissa ohjelmaan on usein kuulunut paraatiajo, joka on parhaimmillaan kerännyt satoja motoristeja ja paljon katsojia. Tämänvuotisen järjestelyryhmän pienen koon takia paraatia ei Keuruulla kuitenkaan tulla näkemään.

Tapahtumaan ilmoittaudutaan varaamalla majoitus Hotelli Keurusselästä, jossa on tarjolla sekä hotellihuoneita että mökkimajoitusta. Pron jäsenet majoittuvat Keurusharjun loma-asunnoissa aina 30 prosentin alennuksella.

Varauksen yhteydessä tarvitaan Pron jäsennumero, ja jokaista varausta kohden saa halutessaan tuoda mukanaan yhden liittoon kuulumattoman seuralaisen. Majoitus on omakustanteinen, ja siihen sisältyy koko viikonlopun ohjelma kylpylöineen ja ruokailuineen. Majoitusvaraukset maksetaan 15. toukokuuta mennessä.

40 vuotta moottoripyörien hurmaa

Helin kertoo saaneena ajokortin kevytmoottoripyörälle 1980-luvulla. Ajokausia on siis takana jo kymmeniä.

-Jos moottoripyöräilyä ei ole lajina koskaan kokeillut, ajamisen antamaa tunnetta ei osaa kuvitella. Siinä ollaan niin yhtä pyörän kanssa ja aistitaan kesän tuoksut aina sateesta pelloilla tehtäviin maataloustöihin tavalla, jota ei auton ikkunasta huomaa laisinkaan, Helin kuvailee lajin viehätystä.

Helinin käyttämä moottoripyörä on vuosikymmenten varrella vaihtunut useasti. Osa vanhoista suosikeista on jäänyt autotalliin asumaan, ja on yhä ajokunnossa.

-Siellä on esimerkiksi ensimmäinen hankkimani kevytmoottoripyörä, jota varten varhaisteininä tavoitesäästin. Nykyisin se on tallissa museorekisteröitynä kaunottarena ja ulkoilee vain hyvällä säällä, Helin kertoo.

Tällä hetkellä ajokkina on 800-kuutioinen BMW, lempinimeltään Pikku-Kessu. Helinin mukaan nimi on myös yleisnimi kyseiselle moottoripyörätyypille.

-Aiemmin minulla on ollut muun muassa Keijustiina, Rasmus, Nalle, Wagner ja Viivi -nimiset pyörät. Ja tietysti Mustiina, pikkuruinen sivuvaunupyörä, Helin muistelee.

Moottoripyörällä ajaminen on Helinin mukaan paitsi nautittavan mukavaa matkustamista, myös vähemmän polttoainetta kuluttavaa kuin autoilu.

-Päästönormit ovat nykyisin tiukat, ja moni perinteinen moottoripyörämalli on jäänyt mallistosta pois siksi, etteivät ne enää sellaisenaan täytä nykyvaatimuksia. Moottoripyöräteollisuus on tehnyt paljon sen eteen, ettei saastuteta turhanpäiväisesti. Ja onhan nykyisin olemassa myös sähkömoottoripyöriä.

Ilmoittautuminen alkaa 25.3.2024 klo 10. Ilmoittaudu mukaan tekemällä majoitusvaraus: 014 3611 000 tai [email protected]. Varaus edellyttää Pron jäsenyyttä. Pron jäsen voi ottaa mukaan yhden avecin. Majoitushinnat ja -vaihtoehdot sekä muut lisätiedot löytyvät Pro+ ryhmästä Pro Motoristit Suomi.