Hyppää pääsisältöön

Näin löydät piilotyöpaikan

nainen tähystää paperista rullatun kaukoputken läpi
Yhä useampi avoin työpaikka ei koskaan tule julkiseen hakuun. Aktiivinen työnhakija etsii piilotyöpaikkoja ja tekee omasta LinkedIn-profiilistaan houkuttelevan.

Näin löydät piilotyöpaikan

Julkaistu 19.04.2022 klo 16:23
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski
Kuvaaja Istockphoto
Yhä useampi avoin työpaikka ei koskaan tule julkiseen hakuun. Aktiivinen työnhakija etsii piilotyöpaikkoja ja tekee omasta LinkedIn-profiilistaan houkuttelevan.

Työpaikka on, mutta vaihtelu virkistäisi. Miten sitä voisi löytää uuden innostavan suunnan uralleen?

Julkiset työnhakupalvelut kuten Duunitori ja Oikotie sekä Facebookin ja LinkedInin työnhakuryhmät ovat työnhakijalle ilmeisiä osoitteita, mutta niiden kautta ei löydy kaikkia avoinna olevia työpaikkoja.

– Niin sanotut piilotyöpaikat eivät tule koskaan julkiseen hakuun, vaan ne täytetään toisin. Usein uusi työntekijä löytyy suorahaulla ja headhunterin avustuksella. Joskus taas työnhakija tarjoutuu itse suoraan töihin, ura- ja työhyvinvointivalmentaja Reetta Viinanen valmennusyritys UP! Partnersista selittää.

Niin sanotut piilotyöpaikat eivät tule koskaan julkiseen hakuun, vaan ne täytetään toisin. Usein uusi työntekijä löytyy suorahaulla ja headhunterin avustuksella.

Työnhakijan kannattaa olla kiinnostunut piilotyöpaikoista etenkin, jos julkisen haun kautta ei löydy sopivaa työtä. Toisaalta työhaastatteluun pääseminen julkisen haun kautta voi olla vaikeaa, sillä usein julkiset ilmoitukset houkuttelevat paljon hakijoita ja kilpailu on kovaa.

Headhunter voi soittaa sinullekin

Viime vuosina suorahaku eli työpaikkojen täyttäminen ammattirekrytoijien, headhuntereiden, avulla on lisääntynyt. Enää ei ole mitenkään tavatonta, että headhunter ottaa yhteyttä asiantuntija- tai johtotason työtä tekevään ammattilaiseen.

– Työnantajat hyödyntävät headhuntereita etenkin sellaisilla aloilla, joilla on voimakasta kasvua ja pulaa osaajista. Esimerkiksi it- sekä tekniikan alat ovat tällaisia tekijäpulasta kärsiviä aloja. Headhunterien avulla työnantaja voi tavoittaa ammattilaisia, joilla on jo työpaikka ja jotka eivät aktiivisesti hae töitä, Viinanen sanoo.

LinkedIn-profiili kuntoon

Entä miten vaihtelua työhönsä kaipaava asiantuntija voisi kiinnittää headhunterin huomion?

– Aivan ensin kannattaa laittaa oma LinkedIn-tili kuntoon, sillä nimenomaan sieltä headhunterit etsivät sopivia kandidaatteja työnantajille.

Viinanen neuvoo tekemään profiilin englanniksi, sillä LinkedInin hakuohjelmien algoritmit käyttävät englanninkielisiä hakusanoja. Oman alan kannalta olennaisia tai omasta erityisosaamisesta kertovia avainsanoja kannattaa kirjata niin oman profiilin otsikkoon kuin lyhyeen esittelyynkin.

Esimerkiksi it-alalla työskentelevän kannattaa kirjata hakukonetta varten profiiliinsa itselle tuttuja ohjelmistoja ja järjestelmiä.

Avainsanat auttavat headhunteria löytämään työnhakijan profiilin. Tämän jälkeen he tutustuvat tarkemmin haaviin jääneiden profiileihin.

– Avainsanat auttavat headhunteria löytämään työnhakijan profiilin. Tämän jälkeen he tutustuvat tarkemmin haaviin jääneiden profiileihin. Miten ihmiset kuvaavat itseään ja työkokemustaan? Löytyykö profiilista linkkejä omille verkkosivuille tai omaan portfolioon tai blogiin? Tällaiset omasta osaamisesta kertovat sivut kannattaa omaan profiiliin linkittää.

Oma aktiivisuus kannattaa

Uudesta työstä kiinnostuneen ei tarvitse jäädä vain odottelemaan headhunterin yhteydenottoa, vaan itsekin voi ja kannattaa olla aktiivinen.

– Aina voi olla itsekin suoraan yhteydessä tällaisiin suorahakuyrityksiin ja headhuntereihin. Monien suorahakuyritysten sivujen kautta voi jättää oman ansioluettelonsa rekrytoijille. Toisaalta LinkedInistä voi etsiä rekrytoijia haulla ”executive search”, ”headhunter” tai ”recruiter” ja pyytää tapaamista, Viinanen kannustaa.

Tunnettuja suorahakuyrityksiä ovat muun muassa Mercuri Urval ja MPS Finland.

Jos haluaa erityisesti johonkin tiettyyn organisaatioon töihin, sinne voi myös olla itse suoraan yhteydessä. Ennen sitä Viinanen kuitenkin neuvoo tutustumaan huolella organisaatioon. Tutkimaan sen verkkosivuja, niiden kieltä ja sävyä.

– Viisas työnhakija osaa lukea verkkosivuilta, millä tyylillä ja sävyllä mahdollista tulevaa työnantajaa kannattaa lähestyä.

Piilotyöpaikkoja voi etsiä itse seuraamalla talousuutisia. Onko joku yritys laajentamassa toimintaansa tai avaamassa uutta toimipistettä?

Ennen yhteydenottoa on syytä laittaa myös oma myyntipuhe kuntoon. On hyvä pohtia omaa osaamistaan, omia vahvuuksiaan ja sitä, mitä annettavaa itsellä organisaatiolle olisi.

Piilotyöpaikkoja voi etsiä itse seuraamalla talousuutisia. Onko joku yritys laajentamassa toimintaansa tai avaamassa uutta toimipistettä? Esimerkiksi Rekrytointi.com-verkkosivulle on linkattu uutisia, joiden takana voi muhia työpaikkoja, jotka eivät ole vielä julkisessa haussa.

Viidakkorumpu pärisemään

Entä kannattaako omasta työnhausta pitää ääntä, kertoa siitä somekavereille, naapureille ja lasten kavereiden vanhemmille?

– Kaikki eivät halua huudella työpaikanvaihtoaikeistaan koko maailmalle, mutta jos avoimuus sopii omaan elämäntilanteeseen, niin ilman muuta. Moni työpaikka löytyy verkostojen kautta. Koskaan ei tiedä, kuka voi olla se ratkaiseva lenkki uudelle uralle, Viinanen sanoo.