Osuuspankkilaisten oma yhdistys OPRY täyttää pyöreitä

Minna Pitkänen opry
Työpaikkayhdistys neuvottelee paikallisesti työnantajan kanssa ja vie työehtosopimuksen kirjauksia käytäntöön.

Osuuspankkilaisten oma yhdistys OPRY täyttää pyöreitä

Julkaistu 09.12.2020 klo 11:21
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Ammattiliitto Pron suurin työpaikkayhdistys OPRY Henkilöstöyhdistys Pro ry täytti 9.12.2020 20 vuotta. OPRY kokoaa yhteen OP Ryhmän henkilöstöä.

– Meidän tehtävämme on valvoa osuuspankkilaisten etua. Päällimmäinen asia vuodesta toiseen on ollut palkkakehitys. Siinä olemme myös onnistuneet. Palkat ovat nousseet. Eivät rakettimaisesti, mutta kuitenkin, OPRYn puheenjohtaja ja järjestöasiantuntija Riitta Suonpää kertoo.

OPRY sai alkunsa 1990-luvun pankkimaailmaa myllertäneiden vuosien jälkeen. Vielä 1990-luvulla paikallisten osuuspankkien henkilöstöllä ei ollut yhtä yhteistä yhdistystä, vaan työntekijät olivat järjestäytyneet lukuisiin pieniin paikallisiin yhdistyksiin.

OPRY sai alkunsa 1990-luvun pankkimaailmaa myllertäneiden vuosien jälkeen.

Työnantajilla kuitenkin oli valtakunnallinen Osuuspankkien työnantajat -yhdistys.

– Tulimme siihen tulokseen, että parhaiten pystymme valvomaan osuuspankkilaisten etua, kun meillä on yksi yhteinen yhdistys, Suonpää kertoo.

Pron vai OPRYn heiniä?

Sekä Pro että OPRY valvovat pankkilaisten etua. Työnjako on kuitenkin selvä.

– Pro hoitaa valtakunnalliset rahoitusalan työehtosopimusneuvottelut, vastaa luottamusmiesten peruskoulutuksesta ja osallistuu julkiseen keskusteluun ja koettaa vaikuttaa muun muassa lainsäädäntöön. OPRY taas palastelee työehtosopimusta ja neuvottelee paikallisesti käytännön toteutuksesta. Mitä tessin kirjaukset tarkoittavat OP Ryhmässä, Suonpää selittää.

OPRY on onnistunut neuvottelemaan joissakin kysymyksissä työehtosopimuksen kirjauksia paremmista ehdoista.

OPRYn pitkäaikaisena tavoitteena on ollut, että esimerkiksi työaikamallit toteutuisivat osuuspankeissa eri puolilla Suomea samalla tavalla. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat yhä jonkin verran, sillä alueelliset osuuspankit ovat itsenäisiä.

OPRY myös kouluttaa luottamusmiehiä.

– Tarkoitus on viedä luottamusmiehille tietoa siitä, miten OP Ryhmässä toimitaan ja tulkitaan vaikkapa niitä tessien kirjauksia. Usein kouluttajina on sekä meidän edustajia että työnantajan edustaja. Tällainen yhteistyö työnantajan kanssa on ollut hyvää, Suonpää kehuu.

Tänä vuonna koulutuksessa on pohdittu muun muassa sitä, miten OP Ryhmässä tulkitaan tessin kirjausta osaamisen kehittämisestä.

– Yhteistyö työnantajan kanssa on tärkeää. Tavoite on kuitenkin yhteinen. Kaikkihan me haluamme olla töissä menestyvässä yrityksessä, Suonpää tähdentää.

Yhteistyö työnantajan kanssa on tärkeää. Tavoite on kuitenkin yhteinen.

Seuraava luottamusmiehille tarkoitettu OPRYn koulutus käsittelee ensi vuoden palkkakeskusteluja. Miten niihin kannattaa valmistautua jo nyt?

Kehitysideoita työnantajalle

OPRY näkyy myös paikallisesti. Yhdistyksen johto on vieraillut eri paikkakunnilla tapaamassa paikallisia luottamusmiehiä ja alueellisten pankkien johtoa sekä henkilöstöä. Tarkoitus on ollut etsiä ratkaisuja mahdollisiin paikallisesti hiertäviin kysymyksiin ja viedä alueille tietoa edunvalvonnan ajankohtaisista aiheista.

– Ensi vuonna teemme aluekierroksen etänä Teamsissa, jos koronatilanne ei helpota, Suonpää selittää.

OP Etelä-Pohjanmaan pääluottamusmiehen Minna Pitkäsen mukaan OPRYn alueelliset kaikille jäsenille tarkoitetut klubikokoukset ovat hyviä tilaisuuksia keskustella työkavereiden kesken työn arjesta, mahdollisista pulmista ja niiden ratkaisuista.

– Klubikokouksia on noin neljä kertaa vuodessa. Niissä keskustelemme muun muassa palkkakehityksestä, liukuvasta työajasta ja siitä, miten työhyvinvointia voisi edistää. Viemme kehitysideoita työnantajalle. Tällaiseen keskusteluun ei ole aikaa työpaikalla arjen kiireen keskellä, Pitkänen kuvailee.

Hänen mukaansa myös OPRYn ylläpitämät luottamusmiesringit ovat hyviä vertaisverkostoja. Kollegoilta voi kysyä neuvoa kinkkisiin tilanteisiin tai voi vaihtaa ajatuksia eri alueiden tilanteista.

Pitkänen tähdentää OPRYn jäsenyyden merkitystä.

– Mitä useampi osuuspankkien prolainen on OPRYn jäsen, sen suurempi neuvotteluvalta meillä luottamusmiehillä on, hän summaa.

Juhlat siirtyvät ensi vuoteen

OPRYn tasavuosia oli tarkoitus juhlia näyttävästi tulevana viikonloppuna. Koronapandemia kuitenkin sotki suunnitelmat.

– Nyt lähetimme jäsenille johdon videoterveiset ja sosiaalisessa mediassa julkaisimme pieniä juttuja OPRYn historiasta. Toivotaan, että ensi vuonna voimme järjestää kunnon juhlat, Suonpää sanoo.