Hyppää pääsisältöön

Pro ei kannata aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttamista

mies opiskelee
Ammattiliitto Pro ei kannata Orpon hallituksen esitystä lakkauttaa aikuiskoulutustuki, sillä tuen lakkauttaminen hankaloittaa työelämässä olevien opiskelua, osaamisen kehittämistä ja koulutustason nostoa, vaikeuttaa alanvaihtoa ja heikentää työssä jaksamista.

Pro ei kannata aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttamista

Julkaistu 03.01.2024 klo 15:02
Lausunnot

Petteri Orpon hallitus esittää aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaajärjestelmän lakkauttamista 1.8.2024 alkaen, perusteenaan julkisen talouden tasapainottaminen.

Ammattiliitto Pro ei kannata hallituksen esitystä vaan katsoo, että lakkauttamisen sijaan aikuiskoulutustukea tulisi uudistaa tuen tavoitteita ja ehtoja kehittämällä, jotta työelämässä olevilla säilyy mahdollisuus kehittää osaamistaan, tavoitella korkeampia tutkintoja ja vaihtaa alaa. Lisäksi Pro huomauttaa, että tukea ei ole maksettu vuoden 2017 jälkeen valtion budjetista vaan se on katettu työntekijöiden ja työnantajien maksamilla työttömyysvakuutusmaksuilla.

Vuorotteluvapaajärjestelmän osalta Pro katsoo, että järjestelmä tulisi säilyttää ennallaan. Vuorotteluvapaa on työhistoriavaatimuksensa vuoksi tukenut erityisesti vanhempiin ikäluokkiin kuuluvien työssä jaksamista sekä sijaisjärjestelyiden kautta nuorten työllistymistä. Järjestelmän lakkauttamisella ei myöskään ole juurikaan vaikutusta julkiseen talouteen.

Lue koko Pron lausunto täältä.