ProNosteen avulla unelmatyöhön

Pronosteen avulla unelmatyöhön
Aila Lind-Mäki löysi unelmiensa työpaikan Ammattiliitto Pron urapalvelu Pro Nosteen avulla.

ProNosteen avulla unelmatyöhön

Julkaistu 12.04.2018 klo 07:19
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen

Aila Lind-Mäki oli ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi lasten kanssa kotona vietettyjen vuosien jälkeen marraskuussa 2017.

Pron nettisivuilla katse kiinnittyi työura- ja hyvinvointipalvelu Pro Nosteen mainokseen. Lind-Mäki päätti liittyä Pro Noste -Facebook-ryhmään ja aloitti seuraamaan Facebook-livelähetyksiä sekä Valmentaja läsnä -tehotietoiskuja. Lisäksi hän kuunteli erilaisia webinaareja, jotka löytyvät Pro Noste -uraportaalista.

– Webinaareissa on se hyvä puoli, että niitä pystyy katsomaan myös jälkikäteen, vaikka ei pääsisi osallistumaan livenä, Aila Lind-Mäki kehuu.

Pian Lind-Mäki aloitti UP Partnersin vetämän ilmaisen henkilökohtaisen valmennuksen. Lisäksi hän päätti käyttää ainakin vartin päivässä verkostoitumiseen somessa. Erityisen aktiviinen hän oli LinkedInissä, jota pitää ehdottomasti tärkeimpänä kanavana tehdä itseään ja osaamistaan tunnetuksi.

Pro Nosteesta apua itsetuntemukseen

Aloittaessaan työnhaun Lind-Mäki mietti, mitä oikeastaan haluaisi elämällään tehdä.

Uravalmennuksen avulla hän myös oppi kartoittamaan omaa osaamistaan. Kotona vietettyjen vuosien aikana Lind-Mäki oli muun muassa tehnyt vapaaehtoistyötä Mannerheimin Lastensuojeluliitossa ja ollut mukana kunnallispolitiikassa.

– Oivalsin, että minulla on paljon muita kuin palkkatyön kautta tulleita taitoja: sain itseluottamusta sekä kartoitin kokonaisosaamiseni paremmin.

Oivalsin, että minulla on paljon muita kuin palkkatyön kautta tulleita taitoja.

Valmennuksessa uusi suunta alkoi hahmottua. Aila Lind-Mäki koki saavansa työkaluja itseensä tutustumiseen.

Aiemmin myyntityötä tehneen Lind-Mäen osaaminen ja intohimo pääsisi oikeuksiinsa projektinhallintatöissä. Niinpä hän alkoi lähestyä kiinnostavia yrityksiä suoraan LinkedInin kautta ja kertoa itsestään ja osaamisestaan.

Piilotyöpaikka odottaa rohkeaa

Vain pieni osa työpaikoista tulee koskaan avoimeen hakuun. Noin 80 prosenttia kaikista uusista työpaikoista on niin sanottuja piilotyöpaikkoja. Monesti uutta työvoimaa tarvitsevissa yrityksissä ollaan niin kiireisiä, ettei heillä ole aikaa irrottaa henkilöstöä aikaa vievään rekrytointiprosessiin tai sitten tarve tekijälle huomataan, kun työnhakija ottaa yhteyttä ja tarjoaa itseään töihin.

Vain pieni osa työpaikoista tulee koskaan avoimeen hakuun.

– Kävin neljässä työhaastattelussa, joihin pääsin, kun työnantaja otti yhteyttä suoraan LinkedInin kautta. En itse ehtinyt vielä lähestyä ketään, keskityin verkostoitumiseen ja hakemaan näkyvyyttä. Kaikilla asiantuntijatyötä hakevilla pitäisi mielestäni olla LinkedIn-profiili, Lind-Mäki sanoo.

Nykyisen unelmatyöpaikkansa projektipäällikkönä hän löysi kuitenkin UP Partnersin uravalmentajan kautta. Valmentaja vinkkasi tutulleen, että Lind-Mäki olisi juuri oikea työntekijä heidän yritykselleen.

Olin todella yllättynyt siitä, että ammattiliitto tarjoaa tällaista ja vielä ilmaiseksi. ­Minulla on vain hyviä kokemuksia ProNosteesta.

Niinpä Lind-Mäki lähetti Pro Nosteen vinkkien mukaan laaditun työhakemuksen, jossa hän perusteli, miksi olisi paras hakija projektipäällikön pestiin, vaikka hänellä ei ollut lainkaan kokemusta projektinhallinnasta. Myös hänen CV:nsä on uravalmennuksen opeilla huippuunsa hiottu.

– Haastattelu oli torstaina, ja perjantaina sain paikan, Aila Lind-Mäki myhäilee.

Ja tämä tapahtui helmikuussa.

–  Olin todella yllättynyt siitä, että ammattiliitto tarjoaa tällaista ja vielä ilmaiseksi. ­Minulla on vain hyviä kokemuksia Pro Nosteesta. Itse asiassa voisin huutaa katolla, että tämä on mahtava palvelu! Ja sopii myös muille kuin työttömille työnhakijoille. Pro Nosteesta saa muun muassa vinkkejä työssä jaksamiseen, Aila Lind-Mäki kehuu.

Tutustu Pro Nosteeseen, joka tarjoaa yli 2 000 euron arvosta palveluita, täällä

Aila Lind-Mäen vinkit työnhakuun

Löydä ensin itsesi. Mieti, minkälaista työtä haluaisit tehdä ja aseta tavoitteet sen saamiseksi.

Kartoita mitä osaat: muista myös vapaaehtoistyössä, luottamustoimissa ja harrastuksissa kertynyt osaaminen.

Ole rohkea ja verkostoidu! Ota suoraan yhteyttä kiinnostaviin yrityksiin, suurin osa työpaikoista ei tule koskaan julkiseen hakuun.

CV:n täytyy olla viimeisen päälle hiottu. Pro Nosteesta saa hyvät vinkit CV:n laatimiseen.

Perusta LinkedIn-profiili, jos sinulla ei vielä ole sellaista.

Tavoittele unelmiasi, hae aina vähän edellistä parempaa työpaikkaa, ei kannata tyytyä melko hyvään.

Käytä hyödyksesi Pro Nosteen tarjoama uravalmennus, se sopii myös muille kuin työttömille.