Puutteellisesti valmistellut lainsäädännön muutokset eivät edistä työrauhaa

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen
Pro antoi kielteisen lausunnon Orpon hallituksen esityksestä, joka rajoittaisi poliittisia lakkoja ja tukilakkoja, korottaisi lakkosakkoja sekä asettaisi 200 euron henkilökohtaisen sakon laittomaksi tuomitun lakon jatkamiseen osallistuneille työntekijöille. Lisäksi hallitus esittää poliittisen työtaisteluoikeuden rajoittamista 24 tuntiin.

Puutteellisesti valmistellut lainsäädännön muutokset eivät edistä työrauhaa

Julkaistu 24.11.2023 klo 08:00
Lausunnot
Kuvaaja Pron puheenjohtaja Jorma Malinen

Pro suhtautuu esitysluonnokseen erityisen kielteisesti, sillä sitä valmistelleen kolmikantaisen työryhmän toimikausi oli poikkeuksellisen lyhyt, kestäen vain heinäkuusta lokakuuhun 2023. Tämä johti siihen, ettei kaikkia asiantuntijoita ehditty kuulla. Lisäksi asiantuntijakuulemisia rajoitettiin ja lopulta niistä luovuttiin vastoin palkansaajakeskusjärjestöjen ehdotuksia. Esityksen ongelmakohtien analysoinnille ja vaikutusten arvioinnille ei jäänyt riittävästi aikaa, joten lopullisen esitysluonnoksen vaikutusten arviot ovat puutteelliset.

Lyhyen valmisteluajan ongelmallisuuden lisäksi Pro tuo lausunnossaan esille, että  työryhmätyötä hankaloittivat yksityiskohtaiset hallitusohjelmakirjaukset, jotka eivät mahdollistaneet aitojen vaihtoehtojen valmistelemista.

Työtaisteluoikeuden rajoituksille ei ole perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävää syytä. Myöskään kansainvälisistä sopimuksista ei löydy riittävää syytä tai perustetta työtaisteluoikeuden rajoittamiselle.

Lue koko lausunto täältä.