Sisäilma sairastutti yhdeksässä päivässä – työsuhde purettiin laittomasti

Työ asiakaspalvelussa oli kiinnostavaa ja kollegatkin mukavia, mutta työpaikasta tuli nopeasti painajainen. Nainen alkoi oirehtia jo ensimmäisenä päivänä ja joutui lopulta sairauslomalle.

Sisäilma sairastutti yhdeksässä päivässä – työsuhde purettiin laittomasti

Julkaistu 30.03.2017 klo 10:23
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Sain pahan astmakohtauksen, ja lääkärin mukaan minulla ei ollut enää työpaikalle asiaa.

Nainen oli jo aiemmin kertonut homealtistuksestaan työterveyshoitajalle. Työhöntulotarkastuksessa hänet todettiin työtehtävään sopivaksi.

Sisäilmaongelmista koeaikapurkuun

Sairauslomallaan nainen sai tietää, että osa työkavereistakin kärsi sisäilmaongelmista. Kun sitten työnantajalta tuli kutsu keskusteluun, nainen otti yhteyttä Pron päivystykseen.

− Pron paikallinen sopimusala-asiamies lähti tuekseni neuvotteluun, jossa oli kolme työnantajan edustajaa. Kävi ilmi, että työsuhteeni haluttiin purkaa koeajalla.

Asiamies piti irtisanomista laittomana ja siirsi asian lakiyksikölle. Lakiasianpäällikkö puolestaan päätti, että kyseinen riitatilanne täyttää oikeusavun edellytykset. Liiton jäsenyydestä onkin erityisesti hyötyä silloin, kun työpaikalla syntyneitä erimielisyyksiä ei pystytä sopimaan. Pron lakimiehet puolustavat jäseniä myös oikeudessa.

Lakimies oli loistava.

− Kun otin yhteyttä työsuhdepäivystykseen, asia lähti etenemään välittömästi. Lakimies oli loistava, viisas ja fiksu, hän paneutui tilanteeseeni perinpohjaisesti, kiittelee oikeusapuun turvautunut nainen.

Kiitoksen kohteena on Pron lakimies, OTM Anne-Leena Virtanen, joka hoiti oikeuteen asti päätynyttä riita-asiaa.

− Kun sopiminen ei onnistunut, juttu vietiin tuomioistuimen käsiteltäväksi, toteaa Virtanen.

Tuomio käräjäoikeudessa

Käräjäoikeus totesi työsuhteen purkamisen laittomaksi. Työnantaja määrättiin korvaamaan naiselle kahdeksan kuukauden palkan sekä 8 000 euron hyvityksen syrjinnästä terveydentilan perusteella.

− Käräjäoikeus otti kantaa sisäilmaongelmiin ja sairauteen koeajan purkuperusteena, eikä pitänyt työnantajan toimia riittävinä. Kyseisen työpaikan työntekijät olivat rohkeita tullessaan todistamaan oikeuteen, kertoo Virtanen.

Työnantaja on valittanut tuomiosta hovioikeuteen.

Vaikka naisen olo on ajan kuluessa parantunut, astmalääkitys jatkuu edelleen. Ikävää on myös se, ettei hän ole sittemmin onnistunut työllistymään kuin pätkätöihin.

− Kun itse on ihan noviisi tällaisessa isossa riita-asiassa, on hyvä, kun joku kuuntelee, ottaa tosissaan ja ajaa työntekijän etuja.

Myös Kuluttajaliitto pitää vertailussaan Pron jäsenten maksutonta ja riskitöntä oikeusturvaa kattavana. Liiton jäsen ei joudu maksamaan tuhansiin euroihin kohoavia oikeudenkäyntikuluja. Häviötapauksessakin vastapuolen oikeudenkäyntikulut korvataan.