Yrittäjästä palkansaajaksi

mies tekee toita padilla
Nilsiäläinen Tomi Ikonen vaihtoi yrittäjyyden palkkatyöhön. Enää työ ei vie 24/7.

Yrittäjästä palkansaajaksi

Julkaistu 28.08.2019 klo 14:16
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Pienehköä kiinteistöhuolto- ja rakennuspalveluyritystä vetänyt Tomi Ikonen, 33, mietti syksyllä 2018 vakavasti tulevaisuutta. Jatkaako yrittämistä Kuopion Tahkovuoren matkailukeskuksen alueella vai laittaako pillit pussiin ja ryhtyä vaikkapa opiskelemaan?

– Edellinen talvi oli hyvin raskas. Yrityksen asiakasmäärä oli kasvanut koko ajan tasaisesti, mutta sopivia työntekijöitä ei löytynyt riittävästi. Tein itse valtavasti töitä. Pohdin omaa jaksamistani, mies kertoo.

Kesken tulevaisuuspohdintojen Ikonen sai työtarjouksen paikalliselta henkilöstövuokrausyritykseltä. Asia oli sillä selvä. Ikonen ajoi joulukuussa yrityksensä alas ja ryhtyi hr-koordinaattoriksi, rekrytoimaan työntekijöitä toisille yrityksille.

Yrittäjänä Ikonen ehti työskennellä viiden vuoden ajan. Parhaimmillaan firman palkkalistoilla oli kymmenen työntekijää. Yrityksen asiakkaissa oli muun muassa Tahkovuorella sijaitsevia ravintoloita sekä yksittäisiä mökin omistajia.

Aikaa perheelle ja rallille

– Suurin ero palkkatyön ja yrittäjyyden välillä on minusta työn ja vastuun määrä. Yrittäjänä olin töissä 24/7 ja olin yksin vastuussa kaikesta. Palkansaajana olen vastuussa omasta työstäni, ja työaika pysyy pääsääntöisesti kahdeksassa tunnissa, Ikonen vertailee.

Nyt työt jäävät työpaikalle. Perheenisälle on jäänyt aikaa yhdessäoloon pojan ja vaimon kanssa. Tie on vienyt taas myös vanhan ralliharrastuksen pariin.

Palkansaajana olen vastuussa omasta työstäni, ja työaika pysyy pääsääntöisesti kahdeksassa tunnissa.

Eniten yrittäjävuosiltaan Ikonen kaipaa kanssakäymistä asiakkaidensa kanssa. Rutiineihin kuului muun muassa kuukausittainen palaveri aamukahveineen erään asiakkaan kanssa.

– Minusta tuntuu, että yrittäjänä sain enemmän palautetta asiakkailta kuin nyt palkkatyöläisenä. Ja kun firma ja kaikki sen työntekijät koettivat parhaansa, niin palautekin oli lähes yksinomaan myönteistä.

Moni pitää yrittäjän sosiaaliturvaa heikompana kuin palkansaajan. Ikonen on kuitenkin toista mieltä. Yrittäjä määrittelee itse oman eläkevakuutusmaksunsa määrän ja samalla esimerkiksi tulevan eläkkeensä tai mahdollisen työttömyyspäivärahansa suuruuden.

– Se on itsestä kiinni, hän sanoo.

Yrittäjäkokemuksesta hyötyä

Nykyisestä työstään Ikonen ei keksi miinuspuolia lainkaan.

– Aina puhutaan yrittäjän vapaudesta, mutta koen, että olen saanut täällä hyvin vapaasti suunnitella ja tehdä työtäni. Meidän työpaikalla on erittäin hyvä henki, se motivoi ja saa viihtymään, mies pohtii.

Hän kokee, että yrittäjäkokemuksesta on ollut hyötyä hr-koordinaattorin työssä. Oman firman kautta syntyi paljon kontakteja toisiin yrityksiin, kokemusta karttui myös työntekijöiden rekrytoinnista. Hän kehaisee ymmärtävänsä varsin nopeasti, millaiseen työhön kukin työnhakija sopisi parhaiten.

Yrittäjyys toi Ikosen mukaan hänelle myös joustavaa asennetta.

– Joinakin päivinä töitä olisi enemmän kuin kahdeksan tunnin edestä. Minulta hommat eivät jää tekemättä.

Työttömyysturva – yrittäjä versus palkansaaja

• Palkansaajan ja yrittäjän työttömyysturva rakentuu hieman eri tavoin. Palkansaajille ja yrittäjille on omat työttömyyskassansa. Palkansaajan työttömyysturva on ansiosidonnainen. Työttömäksi jääneen yrittäjän korvaukset taas määräytyvät eläkevakuutusmaksun (YEL tai MYEL) perusteena olevan työtulon mukaan. Yrittäjä ilmoittaa ja määrittelee itse työtulonsa määrän.

• Palkansaajan työttömyysturva ei ole koeajalla yhtä varmalla pohjalla kuin koeajan päätyttyä. Jos työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla, TE-toimisto pyytää selvitystä työsuhteen päättymisen syistä ja arvioi, määrääkö se työttömäksi jääneelle karenssin vai ei.

• Jos yrittäjä siirtyy palkansaajaksi, kannattaa kiinnittää huomiota työttömyysturvan jatkumiseen. Turva ei katkea, jos siirtyy yrittäjien kassasta eroamisen jälkeen uuteen kassaan kuukauden kuluessa. Jos uusi työsuhde päättyy ennen palkansaajien kassan työssäoloehdon täyttymistä, saa työttömäksi jäänyt YELin tai MYELin työtulon mukaista päivärahaa.

• Moni yhdistää nykyisin palkkatyön ja kevytyrittäjyyden. Kevytyrittäjänä tehty työ on aina yrittäjänä tehtyä työtä, vaikka tulot maksettaisiin työntekijälle palkkana esimerkiksi laskutuspalvelun kautta.

• Perheyrityksessä työskentelevä voi kuulua Työttömyyskassa Prohon, jos hänellä ei ole omistusosuutta tai määräysvaltaa yrityksessä. Myös perheyritystä omistava voi kuulua Pron kassaan, jos hän on muualla päätoimisessa palkkatyössä.