Ammattiliitto Pro on päättänyt uusista poliittisista työnseisauksista

Jorma Malinen
Ammattiliitto Pro on päättänyt uusista poliittisista työnseisauksista. Työtaistelutoimien tarkoituksena on vaikuttaa Suomen hallituksen suunnittelemiin lakimuutoksiin, jotka heikentävät palkansaajien toimeentuloa ja lisäävät työelämän epävarmuutta. Pron tavoitteena on, että muutoksista neuvotellaan työmarkkinaosapuolten kanssa ja kaikkien osapuolien näkemykset huomioidaan.

Ammattiliitto Pro on päättänyt uusista poliittisista työnseisauksista

Julkaistu 06.03.2024 klo 14:40

- Suomi on rakennettu yhdessä sopien. Orpon hallituksen kolmikantainen valmistelu on osoittanut, että hallitus huomioi vain työnantajan näkemykset. Vaadimme aitojen neuvotteluiden käynnistämistä, kuten Suomessa on ollut tapana. Mikä on kansalaisyhteiskunnan merkitys tässä demokraattisessa yhteiskunnassa, jos palkansaajien näkemyksiä ei huomioida lainkaan? Pron puheenjohtaja Jorma Malinen jyrähtää.

Suunnitteilla olevat muutokset helpottavat ja nopeuttavat työntekijöiden irtisanomista sekä mahdollistavat laajasti määräaikaisten työsuhteiden käytön. Lakko-oikeuden rajaaminen ja paikallisen sopimisen muutokset osoittavat, kuinka Suomen hallitus pyrkii romuttamaan neuvottelujärjestelmän, joka on saavuttanut tasapainoisia sopimuksia, edistänyt työllisyyttä ja kasvua sekä ylläpitänyt työrauhaa.

Tämän vuoksi Ammattiliitto Pron hallitus on päättänyt uusista poliittisista työnseisauksista. Työseisaukset koskevat seuraavia toimipaikkoja ja ajankohtia:

Ahtausalan tekniset toimihenkilöt osallistuvat 11.3.–25.3.2024 lailliseen poliittiseen työnseisaukseen. Lakko ei koske Ahtausalan toimihenkilöiden työehtosopimuksessa työskenteleviä. Lakko koskee maanantaina 11.3.2024 kello 06.00 – maanantaina 25.3.2024 kello 06.00 välisenä aikana alkavia työvuoroja.

Lisäksi lakko koskee 11.3.2024 kello 00.00 ja 24.3.2024 kello 24.00 välillä alkavia työvuoroja ST1 Oy:n suorittamissa alihankintatöissä North European Oil Trade Oy:lle (NEOT) Haminan satamassa.

Ammattiliitto Pro on ilmoittanut myös perjantaina 15.3.2024 toteutettavasta yhden vuorokauden mittaisesta työnseisauksesta, joka koskee seuraavien työehtosopimusten mukaista työtä määritellyissä yrityksissä ja toimipaikoissa:

• Kumiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus
  • Lasikeraamisen teollisuuden toimihenkilösopimus
  • Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus ja
  • kaikki Ammattiliitto Pro ry:n neuvottelemat yrityskohtaiset työehtosopimukset, joita noudatetaan mainituissa mekaanisen metsäteollisuuden yrityksissä.

Työnseisaus koskee seuraavia yrityksiä ja toimipaikkoja:

• ABB Oy Kaikki toimipaikat
  • Hydroline Oy Kaikki toimipaikat