Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro har fattat beslut om nya politiska arbetsnedläggelser

Jorma Malinen
Fackförbundet Pro har fattat beslut om nya politiska arbetsnedläggelser. Syftet med stridsåtgärderna är att påverka regeringens planerade lagändringar, vilka försämrar löntagarnas utkomst och ökar osäkerheten i arbetslivet. Pros mål är att det förhandlas om ändringarna med arbetsmarknadsparterna och att alla parters synpunkter beaktas.

Fackförbundet Pro har fattat beslut om nya politiska arbetsnedläggelser

Publicerad 06.03.2024 kl. 15:31
Nyheter

- Finland har byggts genom att avtala gemensamt. Regeringen Orpos trepartsberedning har visat att regeringen endast beaktar arbetsgivarnas synpunkter. Vi kräver att äkta förhandlingar inleds, såsom seden varit i Finland. Vilken är medborgarsamhällets betydelse i det här demokratiska samhället om löntagarnas synpunkter inte alls beaktas? ryter Pros ordförande Jorma Malinen till.

De planerade ändringarna underlättar och försnabbar uppsägning av arbetstagare och möjliggör omfattande användning av visstidsanställningar. Begränsning av strejkrätten och ändringarna i lokalt avtalande visar att Finlands regering försöker skrota förhandlingssystemet, med vilket man uppnått balanserade avtal, främjat sysselsättningen och tillväxten samt upprätthållit arbetsfred.

Därför har Fackförbundet Pros styrelse bestämt om nya politiska arbetsnedläggelser. Arbetsnedläggelserna omfattar följande verksamhetsställen och tidpunkter:

De tekniska tjänstemännen i stuveribranschen deltar i laglig politisk arbetsnedläggelse 11.3–25.3.2024. Strejken omfattar inte dem som arbetar med stuveribranschens kollektivavtal för tjänstemännen. Strejken gäller arbetsturer som börjar mellan måndag 11.3.2024 klockan 06.00 och måndag 25.3.2024 klockan 06.00.

Strejken gäller dessutom arbetsturer som börjar mellan 11.3.2024 klockan 00.00 och 24.3.2024 klockan 24.00 i ST1 Oy:s underleveransarbeten för North European Oil Trade Oy (NEOT) i hamnen i Fredrikshamn.

Fackförbundet Pro har också varslat om en dygnslång arbetsnedläggelse fredag 15.3.2024, som omfattar arbete, i enlighet med kollektivavtalen nedan, i bestämda företag och verksamhetsställen:

• Kollektivavtal för tjänstemän inom gummiindustrin
  • Tjänstemannaavtal för den glaskeramiska industrin
  • Kollektivavtal för teknologiindustrins tjänstemän och
  • alla företagsspecifika kollektivavtal som Fackförbundet Pro rf förhandlat, vilka tillämpas i nämnda företag i mekaniska skogsindustrin.

Arbetsnedläggelsen omfattar följande företag och verksamhetsställen:

• ABB Oy Alla verksamhetsställen
  • Hydroline Oy Alla verksamhetsställen