Hoppa till huvudinnehållet

Nyheter

Här ser du våra senaste nyheter på svenska. De flesta nyheter är på finska och du kommer till dem genom att klicka på länken nedan.

Våra senaste nyheter på svenska

Du kan kanske vara intresserad av de här

ahtaajat
Publicerad 17.04.2024
Pro-arbetsledare i hamnarna har idag marscherat ut från sina arbetsplatser.
Publicerad 17.04.2024
Telefonjourerna för medlemstjänsterna, arbetsgivarinkasseringen och anställningsrådgivningen är stängda torsdagen den 18 april på grund av personalutbildning.
Kuvassa kannettava tietokone
Publicerad 08.04.2024
Enkäten om Pros målsättningar i kollektivavtalsförhandlingarna har öppnats – genom att svara påverkar du dina framtida anställningsvillkor.
kaksi palapelin palaa
Publicerad 25.03.2024
Vad är det fråga om i lokalt avtalande? Och vem avtalar om mina anställningsvillkor? ProStoori berättar när lokalt avtalande kan vara till nytta.
Publicerad 21.03.2024
Pro är besviket på arbetsminister Satonens beslut i onsdags att än en gång förbigå löntagarna och fortsätta förberedelserna för utvidgning av lokalt avtalande utan kompromisser.
STTK Kuva: Liisa Valonen
Publicerad 20.03.2024
STTK:s styrelse efterlyser beslut som utvecklar arbetslivet och produktiviteten vid ramförhandlingarna i april.
Publicerad 06.03.2024
Fackförbundet Pro har fattat beslut om nya politiska arbetsnedläggelser. Syftet med stridsåtgärderna är att påverka regeringens planerade lagändringar, vilka försämrar löntagarnas utkomst och ökar osäkerheten i arbetslivet. Pros mål är att det förhandlas om ändringarna med arbetsmarknadsparterna och att alla parters synpunkter beaktas.
Neuvottelijat istuvat neuvotteluhuoneessa.
Publicerad 06.03.2024
Pros organisation för intressebevakningen har förnyats från och med 1.3. Förändringen förbättrar ytterligare Pro-medlemmarnas intressebevakning.
uruguay
Publicerad 28.02.2024
De olika fackförbunden i hela produktionskedjan i Finlands och Uruguays skogssektor träffades officiellt för första gången i måndags. Temat för mötet var produktionskedjornas nuläge i trä-, cellulosa- och pappersindustrin. Målsättningen är att skapa en grund för samarbete i båda länderna, som koordineras av fackförbunden som är verksamma i cellulosa-, trä- och pappersindustrins produktionskedjor.
juha kinnunen
Publicerad 23.02.2024
Juha Kinnunen, som gjort en mångsidig karriär i ict-branschen och som fackligt aktiv, är den tredje kandidaten som anmält sig till kampen om Pros ordförandepost.
Perhe kylpylässä, Holiday Club Tampere
Publicerad 21.02.2024
Var på plats 6.3 klockan 10 om du vill boka önskad medlemsförmånssemester till Holiday Clubs resmål i slutet av år 2024. Nu öppnas veckorna 23/2024–1/2025 för bokning.
Kuvituskuva esihenkilötehtävään
Publicerad 21.02.2024
Då man drömmer om den första chefsuppgiften är det bra att uttrycka den egna kompetensen i ord och visa ansvarsfullhet. UP Partners karriär- och välbefinnandecoach Sanna Nylund ger tips för jobbsökningen.
Nainen hymyilee kuvassa.
Publicerad 20.02.2024
Harmar orättvisa i arbetslivet och på arbetsplatsen dig? Nu är det möjligt att påverka och kandidera till Pros representantskap.
Kaksi nuorta ihmistä istuu  tietokoneen ääressä.
Publicerad 14.02.2024
Kom för att utveckla, planera och förverkliga Fackförbundet Pros branschspecifika medlemskommunikation och kommunikation i anslutning till samhällelig påverkan. Det är fråga om ett moderskapsvikariat, men efter att vikariatet tagit slut öppnar sig en möjlighet till fast anställning.
Kuvituskuva: lomautukset
Publicerad 09.02.2024
Omställningsförhandlingarna avslutades och permitteringar väntar. Vad göra om permitteringen drabbar en själv? Fackförbundet Pros jurist Totti Brunila svarar på ofta ställda frågor om permitteringar.
kuvituskuva mutsi koulutus
Publicerad 08.02.2024
Mutsi-webbutbildningen hjälper vid omställningar i arbetslivet och ökar välbefinnandet. Då personerna kan leda förändring, orkar arbetstagarna bättre mitt i omställningen.
Publicerad 08.02.2024
Fackförbundet Pro arrangerar arbetsnedläggelser på separat valda arbetsplatser inom livsmedelsbranschen och kemiska branschen under vecka 7.
Kuulokkeet ja suljettu tietokone.
Publicerad 05.02.2024
Telefonjouren för rådgivningen i ärenden om anställnings- och tjänsteförhållanden
är stängd tisdagen den 6 februari på grund av personalutbildning.
Sankaluurit ovat pöydällä.
Publicerad 02.02.2024
Medlemstjänstens telefonlinjer och e-post är för tillfället hårt belastade. Vi beklagar situationen och gör vårt bästa för att arbeta igenom anhopningen.
Publicerad 27.01.2024
Fackförbundet Pro utvidgar arbetsnedläggelserna i separat utvalda branscher och deltar också i den politiska demonstrationen 1.2.2024 på Senatstorget i Helsingfors.
Publicerad 23.01.2024
Fackförbundet Pros styrelse har fattat beslut om att utvidga arbetsnedläggelserna i separat utvalda branscher samt att delta i den politiska demonstrationen 1.2.2024.
Kuvituskuva: kuormittava työyhteisö
Publicerad 19.01.2024
En bra och sporrande atmosfär är en stor resurs i arbetsgemenskapen. Vad ska man göra om den egna arbetsgemenskapen närmast känns belastande?
Publicerad 18.01.2024
Av Pros medlemsenkät 10–17.1.2024 framgår att 98 procent av respondenterna motsätter sig helt eller delvis någon av regeringen Orpos planerade arbetslivsförsämringar, såsom försvagning av strejkrätten, nedskärningar i arbetslöshetsskyddet och underlättande av uppsägningar. 85 procent av dem som besvarat enkäten är redo för motåtgärder. Enkäten besvarades av 10 075 Pro-medlemmar.
Henrik Haapajärvi
Publicerad 12.01.2024
Fackförbundet Pros styrelse har kallat Henrik Haapajärvi, 43, till uppgiften som chef för internationella ärenden. Han har börjat i sin nya uppgift 1.1.2024.
Funderar du ännu hur du ska gå vidare?

Som medlem har du alla våra sakkunniga till ditt förfogande.

Kontakta oss, vi hjälper gärna!

Bli vår medlem redan i dag!

Du får alla förmåner och tjänster till ditt förfogande.

I medlemskapet ingår inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd.