Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro förbereder sig för nya politiska stridsåtgärder

jorma
Av Pros medlemsenkät 10–17.1.2024 framgår att 98 procent av respondenterna motsätter sig helt eller delvis någon av regeringen Orpos planerade arbetslivsförsämringar, såsom försvagning av strejkrätten, nedskärningar i arbetslöshetsskyddet och underlättande av uppsägningar. 85 procent av dem som besvarat enkäten är redo för motåtgärder. Enkäten besvarades av 10 075 Pro-medlemmar.

Fackförbundet Pro förbereder sig för nya politiska stridsåtgärder

Publicerad 18.01.2024 kl. 13:29
Nyheter

- Svaren på enkäten ger ett klart budskap: vi måste handla så att Finlands regering backar från de här massiva arbetslivsförsämringarna. Pro kräver att Orpos regering inleder äkta trepartsförhandlingar om arbetslivsfrågor, konstaterar Pros ordförande Jorma Malinen

Fackförbundet Pros styrelse har bestämt att fortsätta och utvidga de politiska arbetsnedläggelserna för att motsätta sig regeringens arbetslivsförsämringar. Pro har i dag varslat om arbetsnedläggelser på separat utvalda arbetsplatser 1.2 – 2.2.2024. Arbetsnedläggelserna omfattar ungefär 10 000 medlemmar i Pro.

Den varslade arbetsnedläggelsen inom industrin gäller arbetsturer som börjar mellan 1.2.2024 klockan 0.00 och 2.2.2024 klockan 24.00. Arbetsnedläggelsen gäller arbete i enlighet med kollektivavtalen nedan i utvalda företag.

• Fiskars Finland Oy Ab:s kollektivavtal för tjänstemännen

• Kemiska Branschens Tjänstemannaavtal

• Tjänstemannaavtal för Sko- och läderindustrin och guldsmedsindustrin samt borst- och penselbranschen

• Kollektivavtal för tjänstemän inom gummiindustrin

• Tjänstemannaavtal för den glaskeramiska industrin

• Kollektivavtal för teknologiindustrins tjänstemän

• Kollektivavtal för tjänstemän inom textilvårdsbranschen

• Kollektivavtal för tjänstemän i textil- och modebranschen

• alla av Fackförbundet Pro rf förhandlade företagsspecifika kollektivavtal, som tillämpas i bilagan nämnda företag i mekaniska skogsindustrin och snickeriindustrin.

Arbetsnedläggelsen omfattar också tjänstemän i andra företags tjänst, som arbetar på ifrågavarande verksamhetsställen i uppgifter i enlighet med ovan listade kollektivavtal.  Verksamhetsställena som omfattas av arbetsnedläggelsen inom industrin hittar du här.

Pro meddelar dessutom om arbetsnedläggelser gällande kollektivavtalen för stuveribranschens tjänstemän och tekniska tjänstemän. De varslade arbetsnedläggelserna omfattar arbetsturer som börjar mellan 1.2.2024 klockan 6.00 och 3.2.2024 klockan 6.00.

I nyheten har datumet för arbetsnedläggelsen i stuveribranschen uppdaterats 18.1.2024 klockan 18.28.