Hoppa till huvudinnehållet

Pro utvidgar politiska arbetsnedläggelser och fattade organisationsbeslut om deltagande i STOP nu–demonstrationen

Jorma Malinen
Fackförbundet Pros styrelse har fattat beslut om att utvidga arbetsnedläggelserna i separat utvalda branscher samt att delta i den politiska demonstrationen 1.2.2024.

Publicerad 23.01.2024 kl. 16:19
Nyheter

Fackförbundet Pros styrelse har fattat organisationsbeslut om att Fackförbundet Pros medlemmar har rätt att delta i den politiska demonstrationen som STTK och FFC arrangerar 1.2.2024 på Senatstorget i Helsingfors, medräknat behövlig restid. Beslutet gäller inte branscher där det råder absolut arbetsfredsplikt och inte dem som arbetar med företagsspecifikt kollektivavtal, om inte separat meddelats. Demonstrationen riktar sig inte mot kollektivavtal.

– Vi har sedan hösten bett om dialog för att lösa upp stenknuten på arbetsmarknaden, men inte blivit hörda. De politiska stridsåtgärderna riktar sig mot arbetslivsförsämringarna och vi kräver att statsminister Orpo också lyssnar på löntagarnas synpunkter i arbetslivsfrågorna, kräver Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen.

Därtill utvidgar Fackförbundet Pro politiska arbetsnedläggelser till separat utvalda branscher. Arbetsnedläggelsen gäller arbete i enlighet med kollektivavtalen nedan i utvalda företag. De nya arbetsnedläggelserna som varslats nu omfattar 32 000 tjänstemän.

Lista över branscher och arbetsplatser, som omfattas av arbetsnedläggelse 1.2.2024 klockan 0.00–23.59:

Digita
ICT-branschen
Verksamhetsställen som omfattas av arbetsnedläggelsen i fastighetsbranschen (PDF)
Finansieringsbranschen
Försäkringsbranschen