Hoppa till huvudinnehållet

Juha Kinnunen ger sig in i kampen om ordförandeposten i Pro

juha kinnunen
Juha Kinnunen, som gjort en mångsidig karriär i ict-branschen och som fackligt aktiv, är den tredje kandidaten som anmält sig till kampen om Pros ordförandepost.

Juha Kinnunen ger sig in i kampen om ordförandeposten i Pro

Publicerad 23.02.2024 kl. 11:10
Text
Pro Nyheter

Keski-Suomen ICT Pro ry:s styrelse frågade första vice ordförande i Pros representantskap Juha Kinnunen om han står till förfogande i Pros ordförandeval. Kinnunen svarade jakande.

Kinnunen är en fackligt aktiv som gått den långa vägen och har över trettio års karriär på sin arbetsplats Telia. Han är ingenjör i informationsteknik.

– Min arbetskarriär är mångsidig. Till den har hört bland annat administrering av systemen för telenät, kvalitetsövervakning och faktureringsprocesser, men till största delen utveckling och upprätthållande av it-system såväl som sakkunnig och som chef – både i Finland och i internationella organisationer, berättar Kinnunen.

Han har också över 15 års erfarenhet som förtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig. Han har varit i olika fackliga förtroendeuppdrag under nästan hela sin tid i arbetslivet, till en början i Ingenjörsförbundet och sedan i Pardias Tietoliikenneliitto, sedermera Tjänstemannaunionen och Pro.

Han har över 25 års erfarenhet av föreningsstyrelser, största delen av tiden som ordförande. Han har varit över 20 år i Pros och Tietoliikenneliittos representantskap och därtill i Pros regionstyrelse, STTK:s regionkommitté och i STTK:s representantskap.

– De senaste dryga tre åren har jag varit första vice ordförande i Pros representantskap och därigenom med i förbundsstyrelsens verksamhet. De åren har nog varit de mest givande och intressanta, säger Kinnunen.

I år är det dags för representantskapsval i Fackförbundet Pro. Förbundets ordförande väljs på det nya representantskapets höstmöte 2024. Fackförbundet Pros nuvarande ordförande Jorma Malinen har meddelat att han inte står till förfogande för en ny period. Tidigare har Pros direktör för den offentliga sektorn Niko Simola och första vice ordförande i Pros styrelse Pasi Heikkinen anmält sig till kampen om ordförandeposten.