Hoppa till huvudinnehållet

Henrik Haapajärvi är Pros nya chef för internationella ärenden

Henrik Haapajärvi
Fackförbundet Pros styrelse har kallat Henrik Haapajärvi, 43, till uppgiften som chef för internationella ärenden. Han har börjat i sin nya uppgift 1.1.2024.

Henrik Haapajärvi är Pros nya chef för internationella ärenden

Publicerad 12.01.2024 kl. 10:02
Nyheter

Haapajärvi berättar att han väntar med iver på att få arbeta för att förbättra löntagarnas och fackets ställning på europeisk nivå och att föra fram Pro-medlemmarnas syn vid internationella bord där beslut fattas.

– Europeiska unionens betydelse för förverkligandet av vanliga löntagares anställningsvillkor växer dag för dag och i den processen måste den finländska fackföreningsrörelsen vara starkt med och påverka, säger Haapajärvi.

Först på den nya chefens bord ligger Europeiska unionens parlamentsval. Under den kommande parlamentsperioden är rättvist främjande av grön övergång, stärkande av den sociala pelaren och vidare utveckling av reglering av artificiell intelligens ur arbetstagarnas synvinkel centrala.  Under de följande fem åren avgörs om EU fortsätter som föregångare inom hållbar utveckling på global nivå.

Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen berättar att på valet av Haapajärvi inverkade hans mångsidiga och omfattande nätverk båda i hemlandet och utomlands.

– Han har stark motivation och vilja att utvecklas och ta emot nya utmaningar som Pros omfattande och mångsidiga internationella verksamhet för med sig, säger Malinen.

Haapajärvi har tidigare arbetat som statsminister Sanna Marins statssekreterare, sekreterare för SDP:s regeringsgrupp, specialmedarbetare i kommunikationsministeriet och som näringslivs- och miljöpolitisk expert i Fackförbundet Pro. Till utbildningen är han student i förvaltningsvetenskap.

Matti Koskinen, som hittills varit chef för internationella ärenden, övergick i början av året till uppgiften som utvecklingschef i Fackförbundet Pro, för att stärka Pros internationella påverkningsarbete.