Hoppa till huvudinnehållet

Historiskt möte mellan fackförbunden i produktionskedjan i Finlands och Uruguays skogssektor

uruguay
De olika fackförbunden i hela produktionskedjan i Finlands och Uruguays skogssektor träffades officiellt för första gången i måndags. Temat för mötet var produktionskedjornas nuläge i trä-, cellulosa- och pappersindustrin. Målsättningen är att skapa en grund för samarbete i båda länderna, som koordineras av fackförbunden som är verksamma i cellulosa-, trä- och pappersindustrins produktionskedjor.

Publicerad 28.02.2024 kl. 15:33
Pro Uutiset

Mötet för att tillsammans kartlägga och utveckla verkligheten i branschens produktionskedja utgår från en utredning som gjorts av PIT-CNT:s Cuesta Duarte-institut. Det är första gången som fackförbunden i hela produktionskedjan i Uruguay träffas. Finlands centrala fackförbund i pappersbranschen, Pro, Pappersförbundet och Industrifacket, deltog.

– Vi ser det som mycket värdefullt att vi har täta kontakter till fackförbunden i finskägda företags produktionskedjor, såsom UPM:s. Vi har ända från början stött förbunden och varit i tät kontakt. Ordförandena är glada över intensifierat samarbete. Vi har också bra kontakter till landets beslutsfattare, gläds Pros ordförande Jorma Malinen.

Finlands delegation bestod av ledningen för Pro, Pappersförbundet och Industrifacket samt företrädare för SASK. I mötet deltog företrädare för Cuesta Duarte-institutet, SOIMA (förbundet för arbetstagarna i träindustrin och närstående industri), FOPCU (förbundet för arbetarna i pappers- och kartongindustrin i Uruguay), UNTMRA, SUTCRA, SUPRA och STIQ samt för den nyligen grundade centralorganisationen för industrifackförbunden (CSI).

Finlands representanter träffade i tisdags också Uruguays arbets- och socialminister Pablo Mieres. Föregående träff var år 2022.