Manse Pride avaa Pron Pride-kesän

Kuvassa on Oras Tynkkynen
Ammattiliitot ovat avainasemassa yhdenvertaisuuden turvaamisessa, sanoo Pron after work -tilaisuuden puhuja, vihreiden uusi varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen. Perjantaina 16.6. järjestettävä tilaisuus huipentuu Are you proud? -elokuvaesitykseen.

Manse Pride avaa Pron Pride-kesän

Julkaistu 14.06.2023 klo 08:56
Kuvaaja Tero Suoniemi

Sateenkaariliput liehuvat koko viikon Tampereella, jossa vietetään Manse Pride -viikkoa 12.–17. kesäkuuta. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon juhla huipentuu lauantaina perinteiseen Pride-marssiin ja Sorsapuistossa järjestettävään pääjuhlaan, ja mukana menossa on myös Pro. Kaikki Pron Pride-tapahtumat näet täältä.

Perjantai-iltana 16.6. klo 18 Manse Priden ohjelmassa on Pron järjestämä after work -tilaisuus, jossa kohotetaan maljat yhdenvertaisuuden kunniaksi. Tilaisuuden avaa Sinuiksi ry:n puheenjohtaja Jari Kuisma. Sinuiksi ry (ent. Pirkanmaan Seta) viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan.

Yhdistyksen tervehdyksen jälkeen tilaisuutta jatkaa tamperelainen kansanedustaja ja vihreiden tuore varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen, joka kertoo ajankohtaisia sateenkaarikuulumisia. Tynkkysen mukaan sateenkaari-ihmiset kohtaavat Suomessakin yhä valitettavasti monenlaista syrjintää.

– Työelämässä ammattiliitot ovat avainasemassa kaikkien ihmisten yhdenvertaisuuden turvaamisessa ja työntekijöiden rinnalla seisomisessa. Siksi on todella arvokasta, että liitot ovat mukana Pride-viikoilla ja jatkavat työtään yhdenvertaisuuden puolesta läpi vuoden, Tynkkynen sanoo.

Lisäksi Pron Tampereen aluetoimiston sopimusasiantuntija Petri Jokiranta kertoo tilaisuudessa, miten Pro on mukana edistämässä syrjimätöntä työelämää.

Perjantaina katsotaan Are You Proud? -dokumenttielokuva

Perjantai-ilta jatkuu Are You Proud? -dokumenttielokuvalla. Brittiläinen, vuonna 2019 valmistunut elokuva kuvaa sateenkaarivähemmistöjen yhteisöjen matkaa kohti tasa-arvoa harvinaisen arkistomateriaalin avulla. Elokuvan trailerin voi katsoa täältä

Tilaisuus järjestetään Arthouse Cinema Niagarassa osoitteessa Kehräsaari B-talo, 33200 Tampere. Näytös on anniskelunäytös, K18. Tilaisuus on maksuton, eikä vaadi ilmoittautumista.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat Pron ja Sinuiksi ry:n lisäksi Arthouse Cinema Niagara & Pirkanmaan elokuvakeskus sekä Tampere Film Festival.