Näin otat työelämässä tekoälyn haltuun

Kuvituskuva aiheesta tekoäly työelämässä
Miten jokainen meistä voi hyödyntää tekoälyä, ja miten siihen kannattaa suhtautua työelämässä?

Näin otat työelämässä tekoälyn haltuun

Julkaistu 31.10.2023 klo 08:00
ProStoori
Kirjoittanut
Matti Lintulahti
Kuvaaja Adobe Stock (AI:n generoima kuva)

Pitäisikö into pinkeänä ottaa tekoäly työelämässä haltuun? Vai sittenkin heittää hanskat naulakkoon ja luovuttaa, kun tekoäly pian tekee meidän kaikkien työt? Näiden kahden ääripään välille mahtuu monta erilaista suhtautumista vauhdilla työelämässä yleistyvään tekoälyyn.

– Meillä on tapana yliarvioida muutoksen suuruus lyhyellä aikavälillä, mutta samalla aliarvioida muutoksen merkitys pitemmällä aikavälillä, sanoo Lassi Kurkijärvi, joka työssään Sofigaten teknologiajohtajana seuraa tekoälyä ja kouluttaa tekoälyn hyödyntämisestä. Kurkijärvi on monille tuttu Ylen Jälkidigi-ohjelman keskusteluista.

Iso työelämän muutos, joka ei tapahdu hetkessä

Tekoäly on isoin työelämän muutosvoima pitkään aikaan. – 30 vuotta sitten internet kiihdytti työelämän digitalisoitumisen vauhtiinsa. 15 vuotta sitten älykännyköiden yleistyminen toi tietokoneen taskuun ja työn paikasta riippumattomaksi. Nyt tekoäly käynnistää samanlaisen työn muuttumisen, Lassi Kurkijärvi kuvaa.

Iso muutos ei kuitenkaan tapahdu hetkessä.

– Hanskoja ei todellakaan kenenkään kannata uhkista huolimatta heittää naulakkoon. Ihmistyö on usein monimutkaisempaa kuin näyttää. Rutiineja siirtyy tekoälyn tehtäväksi ja ihmiselle jää monimutkaisempi työ, asioiden yhdistäminen ja tekoälyn ohjaaminen. Tekoälyn hyödyntämisessäkin muutoksen vauhti riippuu siitä, innostuvatko ja sitoutuvatko ihmiset siihen, Kurkijärvi pohtii.

– Olen usein sanonut, että ihmisten ja koneiden liitto on voittava kombinaatio.

Tekoäly on jo monessa yleisessä toimisto-ohjelmassa

Muutos onkin työpaikoilla jo vauhdissa. Tekoäly auttaa meitä jo useissa tavallisissa toimisto-ohjelmissa kuten Microsoftin Office-pakettiin kuuluvissa ohjelmissa.

– Meillä Microsoftin Copilot -tekoäly tekee kokouksen tallenteesta litteroinnin ja tiivistelmän, mitä asioita kokouksessa käsiteltiin ja mitä toimenpiteitä kukin lupasi tehdä. Tämä tekee työelämästä aiempaa läpinäkyvämpää, mikä vaatii enemmän luottamusta kollegoihin, Kurkijärvi kertoo esimerkiksi.

Tekoäly helpottaa useilla tavoilla työn tekemistä jo nyt.

– Tekoälyn avulla lääkärit pystyvät tekemään viidessä minuutissa hallinnolliset työt, jotka aiemmin veivät 40 minuuttia. Huoltoyhtiössä tekoäly reitittää huoltokäynnit ja varmistaa, että kaikki huollon työkalut ja varaosat ovat saatavilla, jolloin työntekijöitä turhauttavat hukkakäynnit jäävät pois ja he pystyvät tekemään enemmän onnistuneita huoltokäyntejä päivässä. Vastaavia esimerkkejä löytyy jokaiselta toimialalta.

Tekoälyä voidaan kuitenkin käyttää myös työntekijöiden tiukkaan valvontaan ja kontrollointiin.

– Tekoälyn varjopuolia ei ole vaikea nähdä. Meidän täytyykin käydä aktiivista keskustelua siitä, miten rakennamme tekoälyn avulla parempaa yhteiskuntaa. Tai miten säätelemme tekoälyä siten, että se valvonnan ja kontrolloinnin sijaan hyödyttää meitä.

Vinkit, miten ottaa tekoäly haltuun omassa työssä

Lassi Kurkijärvi tiivistää, että tekoäly ei sinällään tule viemään kenenkään työtä.

– Ihminen, joka käyttää tekoälyä, vie sellaisen ihmisen työn, joka ei itse käytä tekoälyä, hän tiivistää työelämän muutoksen.

Mitä työntekijät voivat sitten nyt tehdä? Miten ottaa tekoäly haltuun työelämässä?

– Opettele, kokeile, testaa, Kurkijärvi vastaa.

– Aluksi emme osanneet käyttää internetiäkään työelämässä, vaan käytimme sitä vapaa-ajalla. Samaa voi tehdä tekoälyn kanssa. Esimerkiksi ChatGPT:tä voi käyttää viikon ruoka- ja ostoslistojen tekemiseen tai lomamatkojen suunnitteluun, kuten meidän työpaikalla monet jo tekevät, vaikka eivät suoraa ammatillista käyttöä ole aloittaneet.

Kurkijärvi itse käyttää ChatGPT:tä assistenttina, kun hän esimerkiksi suunnittelee koulutuspäivän rakennetta minuuttiaikataululla tai koostaa lukuisista palauteteksteistä tiivistelmän.

– Ei myöskään kannata lannistua keskustelevan tekoälyn tarjoamaan ensimmäiseen vastaukseen. Keskustelu tekoälyn kanssa vaatii omanlaista tyyliä. Tekoäly pitää opettaa kohti parempia vastauksia. Tässä auttaa, kun ennen varsinaista kysymystä kertoo tekoälylle kysymyksen taustalla olevan kontekstin, Kurkijärvi vinkkaa.

Työnantajilta kannattaa myös vaatia tekoälyn käyttöön liittyvää koulutusta ja ohjelmistojen uusien tekoälyyn liittyvien ominaisuuksien käyttöönottoa.

– Meillä Sofigatellä olemme antaneet ChatGpt Plussan työsuhde-etuna kaikille työntekijöille, Kurkijärvi kertoo.

Hän kannustaa kaikki avoimeen keskusteluun ja kokeiluihin. Miettimään, missä asioissa omassa työssä tekoälyä voi hyödyntää, missä asioissa ihminen taas on vielä ylivertainen ja mistä syntyy voittava ihmisen ja koneen yhdistelmä.

ProStoori kertoo työelämän uusimmat vinkit ja ilmiöt

Liity sähköpostilistalle ja saat ProStoori-uutiskirjeen sähköpostiisi kerran kuukaudessa.