Hyppää pääsisältöön

Pro on mukana kesän Pride-tapahtumissa ympäri Suomen

Kuvassa on Kaisa Niemelä
Prideen tullaan osoittamaan mieltä yhdenvertaisuuden puolesta, mutta myös pitämään hauskaa. Kysyimme Pron aktiiveilta ympäri Suomen, miksi Prideen osallistuminen on heille tärkeää.

Pro on mukana kesän Pride-tapahtumissa ympäri Suomen

Julkaistu 12.06.2023 klo 13:11
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Kaisa Niemelä, Tampere: ”Pridessa on hieno tunnelma”

Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat minulle itseisarvoja. Sellaisia asioita, joita haluan olla mukana tavoittelemassa. Pride-tapahtumissa on aina myös ihan sairaan hauskaa, siellä on kaikista käymistäni mielenosoituksista paras tunnelma. Ihmiset ovat vastaanottavaisia ja tekevät yhdessä asioita yhteisen tavoitteen eteen. On hienoa olla osa sellaista porukkaa.

Osallistun aina Pride-marssille ja Manse Priden päätteeksi järjestettävään pikniktilaisuuteen. Teemme aiheeseen liittyviä mielenosoituskylttejä, vietämme ystävien kanssa aikaa yhdessä ja käymme keskusteluja. Tänä vuonna osallistun Prideen Pron vapaaehtoisina, ja tarkoitus on käydä jututtamassa ihmisiä aiheesta Pron näkökulmasta.

Kotipaikkakunnallani Sastamalassa järjestetään tänä vuonna Pride ensimmäistä kertaa. Olen ehdottomasti osallistumassa siihen, sillä on erittäin tärkeää, että Prideja järjestetään myös pienillä paikkakunnilla.

Pron on tärkeä osallistua Prideen, sillä ammattiliittojen ydin on varmistaa, että kaikista heikoimmillakin on samat mahdollisuudet. Vaikka Pride on hauska hyvän mielen tapahtuma, täytyy kuitenkin muistaa, että se on mielenosoitus. Ammattiliitolla on kaikki mahdolliset resurssit tehdä tällaista aktivismia, ja on ehdottomasti ammattiliiton tehtävä osallistua.

Manse Pride järjestetään 12.–17. kesäkuuta.

Kuvassa Henna-Riikka Pitkänen

Henna-Riikka Pitkänen, Kuopio: ”On väärin, että toisten täytyy rakastaa piilossa”

Minulle on tärkeää olla mukana Pridessa, sillä ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Sateenkaariyhteisö on tärkeä tehdä näkyväksi.

Heterosuhteessa elävillä on täysi mahdollisuus ilmaista rakkauttaan julkisesti. Mutta jos poikkeat normista, saatat kokea sen vuoksi väkivaltaa, väkivallan uhkaa tai syrjintää. Ihmisen perustarve on saada rakastaa ja olla rakastettu. On väärin, että joidenkin ihmisten pitää tehdä se salassa ja piilossa.

Kuopiossa järjestetään Pride tänä vuonna toista kertaa. Kuopion kaupunki järjestää kulkuepäivälle 30.6. ensimmäistä kertaa myös Pride-liputuksen. Olen Kuopion kaupunginvaltuutettu, ja tein valtuustoaloitteen liputuksesta yhdessä Tanja Airaksisen kanssa.

Aloite sai paljon vastustusta, ja valtuustossa käytiin asiasta inhottavaa keskustelua. Koska asia sai paljon julkisuutta, monet valtuutetut kuitenkin ymmärsivät, että aloitteen kaatuminen olisi ollut Kuopiolle mainehaitta. Itse korostin puheissani sitä, että jos haluamme houkutella Kuopioon asukkaita ja työntekijöitä, meidän pitää kaupunkina kertoa, että tänne ovat kaikki tervetulleita ja kaikilla on täällä turvallista olla.

Viime vuonna Kuopio Pridessa ei ollut mukana yhtään ammattiliittoa, mutta tänä vuonna aion prolaisena luottamusmiehenä edustaa kulkueessa Prota. Meidän pitää ammattiliittona ilmaista se, että olemme kaikkien ihmisten puolella. Meille on tärkeää se, että ihmisten moninaisuus hyväksytään ja ymmärretään, ja kaikki ovat tervetulleita ja yhdenvertaisia.

Oma työpaikkani on hyvin monikulttuurinen ja hyväksyvä myös sateenkaari-ihmisille, eikä vastaan ole tullut syrjintätapauksia. Luottamusmiehenä pystyn vaikuttamaan työpaikan ilmapiiriin näissä asioissa, ja koen sen tärkeäksi osaksi tehtävääni.

Kuopio Pride -kulkue järjestetään 30.6.

Iina Vilén

Iina Vilén, Helsinki: ”Ay-liike on osa ihmisoikeusliikettä”

Perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen kiinnosti minua jo opintojen aikana, ja työssä asioita on ollut luontevaa miettiä niiden kannalta. Prideen osallistuminen on yksi konkreettinen tapa edistää niitä ja osoittaa tukea vähemmistöille.

Olen osallistunut aikaisempina vuosina varsinkin työpaikkani omaan Pride-pikniktapahtumaan sekä muiden tapahtumien suunnitteluun. Olen piknik-suunnitteluryhmässä myös tänä vuonna, se on meillä ykköstapahtuma.

Tänä vuonna työpaikalla on ollut myös pienempiä tapahtumia, muun muassa erittäin mielenkiintoinen monimuotoisuuskoulutus. Muutenkin yhdenvertaisuuden toteutumista kartoitetaan työpaikallani jatkuvasti kyselyillä.

Yhdenvertaisuus on itseisarvo, mutta työelämässä se lisäksi vaikuttaa konkreettisesti muiden perusarvojen kuten toimeentulon toteutumiseen. Itse ajattelen, että ay-liike on osa ihmisoikeusliikettä, ja siksi yhdenvertaisuuden edistäminen kuuluu sen tontille.

Helsingin Pride-kuukausi huipentuu Pride-viikkoon 26.6.–2.7.

Kuvassa on Henri Ukonaho

Henri Ukonaho, Oulu: ”Heikompaa pitää tukea”

Prideen osallistuminen on yhteiskunnallista vaikuttamista. On tärkeää jakaa tietoa ja tukea ihmisiä, joille asiat eivät välttämättä mene niin kuin pitäisi. Periaatteeni on aina ollut, että heikompaa pitää tukea. Minulle Pride merkitsee yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta.

Olen ollut järjestämässä Pron osallistumista Oulun Prideen useana vuonna. Tapahtuman aikana olen yleensä ollut Pron teltalla jakamassa tavaraa ja juttelemassa ihmisten kanssa. Aluksi osallistuimme yhdistyksen voimin, sitten laitoimme aluejohtokunnan hommiin. Tapahtuma suurenee joka vuosi. Hauskaahan siellä on, kun on paljon ihmisiä. Mitä enemmän tulee, sen hauskempaa on.

Yhdenvertaisuuden saavuttamiseksi työelämässä riittää työtä, eivät haasteet helpolla katoa. Omalla työpaikallani on paljon nuorta työvoimaa, silloin asenteet voivat olla erilaiset kuin paikassa, jossa on enemmän meitä yli viisikymppisiä.

Pron osallistuminen Prideen on tärkeää, jotta ihmiset tietävät saavansa tukea muualtakin kuin omista järjestöistä. Pron tulee olla näkyvästi esillä. Toivon, että saisimme Prideen paljon prolaisia mukaan näyttämään, että olemme yhdenvertaisia ihmisiä.

Oulussa juhlitaan Pride-viikkoa 31.7.—6.8.

Kuvassa on Irina Vahvelainen

Irina Vahvelainen, Jyväskylä: ”Stop vähemmistöjen syrjinnälle”

Prideen osallistuminen on minulle tärkeää, sillä olen itse seksuaalivähemmistön edustaja. Vähemmistöjen oikeudet ja työolosuhteet ovat tärkeitä asioita, ja haluan olla mukana edistämässä niitä.

Olen aikaisemmin käynyt Helsinki Pridessa. Tänä vuonna olen ollut aktiivisemmin mukana Prossa, ja mukana järjestämässä Pridea. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Pro osallistuu Jyväskylä Prideen.

Minulle on tärkeää, ettei minkään vähemmistön edustajia syrjitä, vaan kaikkia on kohdeltava samanarvoisesti. Pron on oltava kaikille avoin liitto, ja kaikkien tulisi voida uskaltaa olla työpaikalla omia itsejään. Paljon asioita on korjattu, mutta matka työpaikkojen tasa-arvoon on vielä pitkä. Negatiiviset uutiset harmittavat ja tuovat halua edistää näitä asioita entistä enemmän.

Jyväskylän Pride-kulkue järjestetään 9. syyskuuta.