Työpaikkatutka toi mieluisan työn

tuula sipilä
Tamperelainen Tuula Sipilä kokeili Pron uudehkoa palvelua ja yllättyi: työpaikka löytyi nopeasti. Pirkanmaan ELY-keskuksen uusi asiakasneuvoja on tyytyväinen.

Työpaikkatutka toi mieluisan työn

Julkaistu 25.04.2019 klo 08:50
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Myös pitkäaikaisen luottamusmiehen mitta voi tulla täyteen. Tamperelainen Tuula Sipilä oli ollut 26 vuotta asiakaspalvelutyössä, mutta monien organisaatio- ja työnkuvamuutosten jälkeen hän ei enää kokenut työtään mieleiseksi. Yrityksen johtamiskulttuuri oli muuttunut huonoksi.

− Olin viimeiset vuodet ulkoistuspalveluissa, jotka loppuvaiheessa myytiin toiselle yritykselle. Tilanne ei siitä parantunut. En jakanut niitä arvoja, joita työnantaja edusti, enkä pystynyt enää hyödyntämään osaamistani.

Työnhaku on räätälöityä

Viime kesänä Sipilä tutustui Työpaikkatutkaan, Ammattiliitto Pron reipas vuosi sitten lanseeraamaan työnvälityspalveluun.

− Pron alueasiamies esitteli palvelua Tampereen ICT-toimihenkilöt -yhdistyksen kokouksessa. Kiinnostuin heti, sillä työmoraalini ei enää antanut lupaa työskennellä silloisessa työpaikassa.

Sipilä kirjautui Proplussaan, klikkasi kuvaketta, naputti sovellukseen omat kriteerinsä ja jäi odottamaan. Hän halusi vakituisen, kokopäiväisen ja mielenkiintoisen työn Pirkanmaan alueelta.

− Työpaikkatutkassa sai hienosti räätälöidä toiveensa ja tarpeensa. Kiinnostavia työpaikkoja tuli viikoittain sähköpostiin. Olin työllinen työnhakija ja etsin sopivia töitä muutaman kerran kuukaudessa, kerran pääsin haastatteluunkin. Sitten tärppäsi.

Kokemus painoi valinnassa

Pirkanmaan ELY-keskukseen oli tullut 220 hakemusta asiakasneuvojan tehtävään. Sipilä kutsuttiin haastatteluun yhtenä kymmenestä. Häntä pidettiin erittäin hyvänä ja ammattitaitoisena henkilönä asiakaspalveluun. Muutaman päivän päästä Sipilä sai tiedon valinnastaan.

− Se oli lottovoitto! Vaikka olin ollut vastaavassa työssä niin kauan, olin kuitenkin silloin jo 56-vuotias. Tässä iässä voi olla onnellinen saadessaan työpaikan.

Se oli lottovoitto! Vaikka olin ollut vastaavassa työssä niin kauan, olin kuitenkin jo 56-vuotias. Tässä iässä voi olla onnellinen saadessaan työpaikan.

Sipilä aloitti marraskuun puolivälissä uudessa pestissään. Hän työskentelee liikenteen asiakaspalvelussa, joka kattaa koko Suomen ELY-keskukset sekä Väyläviraston.

− Työhön liittyy teiden kuntoon ja liikenneturvallisuuteen liittyviä sekä tienhoidollisia asioita. Neuvomme muun muassa maantie-, rata- ja vesiväyläasioissa ja käsittelemme yksityistieavustuksia, lupia ja lausuntoja. Asiakkaille etsitään tietoa asiantuntijoiden avulla, netistä ja omista tietolähteistä.

Tuula Sipilän uuteen työhön kuuluu asiakaspalvelua  puhelimitse, somessa ja chatissa.

Yhteiskunnallisesti merkittävää työtä

Suurin osa tiedusteluista ja palautteista tulee sähköisesti, mutta asiakasneuvojat palvelevat myös puhelimitse, somessa ja chatissa. Töitä voi tehdä etänä ja työajat joustavat. Palkkakin pysyi samana, valtion virastossa yksityispuolen kokemus ja kertyneet lomatkin otettiin huomioon.

− Perehdytykselle annetaan aikaa, laatua ja omatoimisuutta arvostetaan, vastuuta saa kantaa ja työ on yhteiskunnallisesti merkittävää. Kolmen kuukauden koeaikakin on kuulemma tarkoitettu vain minulle itselleni, jos olisin halunnut lähteä muualle.

Sipilä kehuu uutta työyhteisöään, jossa hänet otettiin avosylin vastaan.

− Isot johtajatkin tulivat kädestä toivottamaan tervetulleeksi. Ihmiset ovat ihania ja työ sitä, jota osaan ja haluan tehdä. Muutos on suuri verrattuna edelliseen työpaikkaan, jossa kehuja sai vain nopeudesta, ei koskaan laadusta.

Tutkatarjotin on katettuna kaikille

Työpaikkatutka-suitsutusta ei Sipilältä tarvitse houkutella: hänen mielestään palvelu on hyödyllinen ja helpottaa työnhakua.

− Tutkassa oli yllättävän paljon potentiaalisia työpaikkoja tarjolla ja itse sai tehdä valintoja. Duunitori on hyvä idea, mutta kyllä Työpaikkatutka on vielä parempi. Kun hakee töitä, ei välttämättä ole täysissä voimissa. On hyvä, ettei tarvitse kahlata kaikkia työpaikkoja läpi vaan tutkatarjottimelta voi poimia sopivat.

Duunitori on hyvä idea, mutta kyllä Työpaikkatutka on vielä parempi.

Sipilän mukaan liittokin voisi markkinoida heti uudelle jäsenelle tehokkaaksi havaittua palvelua. Töitä voi tutkailla, vaikka olisi työelämässäkin.

− Itse olen maininnut ja suositellut palvelua aina sopivassa tilanteessa eteenpäin.

Tuula Sipilän kokemukset Työpaikkatutkasta

• Palvelun käyttö on helppoa. Siihen voi määritellä omat kriteerinsä, kuten millaista työtä hakee ja mistä päin Suomea.

• Tietoa potentiaalisista työpaikoista saa suoraan sähköpostiin. Niistä voi valita itselle sopivat ja hakea paikkoja.

• Avoimiin työpaikkoihin kannattaa tutustua, vaikka ei aktiivisesti etsisikään töitä. Koskaan ei voi tietää, milloin uudelle työlle olisi tarvetta

Näin otat Työpaikkatutkan käyttöön

Kirjaudu omalla jäsennumerolla sisään Proplussaan ja valitse Työpaikkatutka. Rajaa minkälaista työtä etsit, esikatsele hakuehtojen tuloksia ja tilaa tutka sähköpostiisi. Voit tilata työpaikat myös Pro-sovellukseen