Hoppa till huvudinnehållet

Bilbranschen fick nytt kollektivavtal

Autoalalle syntyi uusi työehtosopimus.
Nytt kollektivavtal har godkänts för tjänstemännen i bilbranschen. Lönerna stiger i början av avtalsperioden med 3,6 %.

Bilbranschen fick nytt kollektivavtal

Publicerad 24.11.2023 kl. 14:11
Nyheter

Fackförbundet Pro och Bilbranschens centralförbund har godkänt nytt kollektivavtal för tjänstemännen i bilbranschen. Det är i kraft 1.12.2023–31.1.2027.

Lönerna stiger genast i början av avtalsperioden med 3,6 %. Höjningarna åren 2025 och 2026 genomförs i enlighet med höjningsnivån i tjänstemannaavtalen för teknologiindustrin och kemiindustrin.

En ny sak i tjänstemännens kollektivavtal är tillägg för arbetsplatsinstruktion. Det betalas då tjänsteman instruerar yrkeshögskolestuderande som utför arbetspraktik på arbetsplatsen i anslutning till sina studier.

– Det var viktigt att snabbt få ett nytt kollektivavtal för branschen. Med det kan vi trygga inkomstutvecklingen i bilbranschen motsvarande som i andra branscher. Samtidigt ger en lång avtalsperiod stabilitet i branschen för att klara utmanande tider, konstaterar ansvariga branschombudsmannen Ville Varila.

Bilbranschens kollektivavtal omfattar ungefär 3700 tjänstemän.