Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro ordnar en politisk arbetsnedläggelse den 14 december

Toimihenkilö lähdössä ulos työpaikalta
Fackförbundet Pro ordnar en dygnslång arbetsnedläggelse på separat utsedda arbetsplatser den 14 december.

Fackförbundet Pro ordnar en politisk arbetsnedläggelse den 14 december

Publicerad 07.12.2023 kl. 14:38
Nyheter

Fackförbundet Pro har varslat om strejk för nästa vecka. Pro har meddelat om dygnslånga arbetsnedläggelser i separat utsedda företag. Strejkerna gäller arbete på nedan listade arbetsplatser, som omfattas av kollektivavtal Pro förhandlat.

Arbetsnedläggelsen gäller arbetsskift som börjar mellan 14.12.2023 klockan 00.00 och 14.12.2023 klockan 24.00.

Arbetsplatserna som omfattas av strejken har listats i den här bilagan.

Syftet med strejkerna är att påverka regeringens planerade ändringar i arbetslagstiftningen, vilka försämrar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst.

Pro kräver att lagarna bereds på riktigt med arbetsmarknadsorganisationerna och att arbetslivet förnyas jämlikt med beaktande av löntagarnas behov.

– Pro kommer inte att godkänna regeringens omfattande försämringar i de finländska arbetstagarnas ställning. Vi försvarar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst. Eftersom regeringen fortsätter att ensidigt diktera, fortsätter och utvidgar vi strejkerna, säger Pros ordförande Jorma Malinen.