Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro ordnar en politisk arbetsnedläggelse i energibranschen 14.12

Toimihenkilö lähdössä ulos työpaikalta
Fackförbundet Pro ordnar en dygnslång arbetsnedläggelse på separat utvalda arbetsplatser i energibranschen den 14 december.

Fackförbundet Pro ordnar en politisk arbetsnedläggelse i energibranschen 14.12

Publicerad 08.12.2023 kl. 14:32
Nyheter

Fackförbundet Pro har varslat om strejk för nästa vecka. Pro har meddelat om dygnslånga arbetsnedläggelser på separat listade företag i energibranschen. Strejkerna berör arbeten som omfattas av kollektivavtal Pro förhandlat på nedan listade arbetsplatser.

Arbetsnedläggelsen gäller arbetsskift som börjar mellan 14.12.2023 klockan 00.00 och 14.12.2023 klockan 24.00.

Arbetsnedläggelsen omfattar följande verksamhetsställen:

Fortum Abp, CHP-kraftverket i Finno
Oy Alholmens Kraft Ab, kraftverket i Jakobstad
Tampereen Energia Oy, bolagets alla verksamhetsställen
Tampereen Vera Oy, bolagets alla verksamhetsställen
Turun Seudun Energiantuotanto Oy, kraftverket i Nådendal
Vanda Energi Ab, Vanda Energis avfallskraftverk, kraftverket i Mårtensdal och kraftverket i Träskända

Syftet med strejkerna är att påverka regeringens planer på ändringar i arbetslagstiftningen, vilka försämrar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst.

Pro kräver att lagarna genuint bereds tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna och att arbetslivet förnyas jämlikt med beaktande av löntagarnas behov.

– Pro kommer inte att godkänna regeringens omfattande försämringar i de finländska arbetstagarnas ställning. Vi försvarar tjänstemännens anställningsvillkor och utkomst. Eftersom regeringen fortsätter att ensidigt diktera, fortsätter och utvidgar vi strejkerna, säger Pros ordförande Jorma Malinen.